Inlägg av Xzander

Inlägg som Xzander har skrivit i forumet

Jo det har la blivit några LAN genom åren

Skrivet av smuts:

Det skulle minska försäljningen och investerare skulle inte vara coola med det.

Skit samma. Om man kan ha bilder på ruttna lungor på ciggpaket eller varningstexter om spelberoende på casinoreklam så varför inte detta? Investerare får anpassa sig efter affärsklimatet, istället för att konsumenter ska anpassa sig efter investerare som det är nu.

Apple blev äntligen tvungna att byta till USB-C. Kan tyckas vara en liten grej, men personligen är jag för allt som är pro-konsument

Skrivet av Freakon:

Man kan känna empati trots att man tänker rationellt.

En del kommentarer verkar inte bevisa din tes i min mening.

Sen håller jag inte med om att det är rent rationellt tänkande. Spel- och techbolag har långt innan pandemin haft usla arbetsmiljöer, med löjligt höga bonusar för div. företagsledare. Att då, efter rekordförsäljning och medveten överanställning under pandemin, påstå att man inte hade något annat val än att göra sig av med stora mängder anställda finner jag i bästa fall som ett resultat av inkompetent ledarskap eller i värsta fall som en medveten strategi för kortsiktig vinst och bristande människosyn.

Men men, man kan säkert se på det olika. Men jag ser på det som att försvar av aktieägare och arbetsgivare i denna kontext är ren boot-licking. 🤷🏻‍♂️

Skrivet av Freakon:

Jag tror inte att det handlar om boot-licking utan att man helt enkelt förstår sig på ekonomi.

Man kan förstå ekonomin och ändå ha empati för alla som förlorat sina jobb. Men men.

Kul att höra branschfolk med lite vett och som vågar kritisera den här vågen av ”nödvändiga” (mhmm visst va?) uppsägningar.

Men asså vad är det för boot-lickers i kommentarerna? 😂

Skrivet av Johan Lorentzon:

De kändes ju lite halvdana, men tror att även de går att göra bra om med en rejäl remake som denna.

Skrivet av Dumlen:

Ja, Extended Edition fungerade aldrig för mig.

Kommer alltid komma ihåg musiken till Age of Mythology och introvideon.

Hade själv aldrig några tekniska problem, men Extended Edition var ju mer av ett ansiktslyft och tillförde inte så mycket. Och hur mycket jag än älskar AoM så finns det helt klart saker som med åldern hade kunnat uppdateras!

Skrivet av Chungasa:

Menar du age of empires generellt eller spel i allmänhet? Tycker aoe 2 och aoe 3 definitive edition varit och är fantastiska.

Kanske borde förtydligat att jag menade AoM: Extended Edition och dess expansion som la till kinesisk mytologi!

Åh vad jag måste tygla hypen nu! Age of Mythology är en gammal favorit som fortfarande ligger mig varmt om hjärtat, men tyvärr har de senaste försöken till nytolkningar inte varit särskilt övertygande...

Bättre löner för utvecklarna är ett nobelt ändamål.

Undrar bara om de pengarna skulle kunna komma någon annanstans ifrån, inom företaget, istället för från konsumenterna? 🙃

Fan va gött.

Skrivet av hellskottans:

Programmerare använder sig av det för enklare grejer, som de redan kan göra utan problem men som tar tid. Det är ju som att uppfinna hjulet på nytt varje gång det ska göras. Så det är ju bara bra att använda AI till det och kunna lägga sin tid på allt det som kräver med eftertänksamhet och kompetens. En AI kan inte göra ett helt komplext system och fatta hur allt ska hänga ihop eller vilka delar som ska skyddas från varandra och inte får prata osv. Jag är utvecklingschef på ett SaaS-bolag och vi använder AI jättemycket till just att ta fram enklare kod som alla redan kan och gjort flera gånger innan. Även för översättningar, summerignar av texter, förslag på saker baserat på data vi har. Superbra. Men det är också reglerat, just nu till att börja med på samma sätt som GDPR ungefär. Så man måste tydligt visa vad som görs av AI osv, eftersom det kan bli väldigt fel. Det kommer aldrig gå att låta AI ta egna beslut eller låta dem utveckla sig själva obegränsat. Det säger ju sig självt att det går åt helvete då.
Men summa summarum så är programmering väldigt mycket mer tänkande och matematik än att koda. Arkitektur etc. Inte alla som förstår det.

Så nej, det är inte massa programmerare som kommer förlora sina jobb, förutom de som bara kan skrapa på ytan och har gått något bootcamp på 6-12 månader och inte har lärt sig någon ingenjörsmässighet. De kommer nog ryka/få svårt att få jobb.
Däremot kommer översättare, textanalytiker, korrekturläsare, många grafiker och designers, reklamare, webmasters osv bli av med jobben inom väldigt kort.

Och ang kolla på de genererade banorna. Det är ju programmering i grunden så det är ju programmerare mest som jobbar med själva genereringen redan. De alla flesta som ryker från Mindark är ju grafiker och banSKAPARE. Inte de som ser till att banorna sen faktiskt görs, med 1:or och 0:or...

Precis, det är bland annat en OTROLIG brist på programmerare. Och då menar jag inte bootcamp-programmerare, utan riktiga programmerare.

Ja just det, helt lugnt ju! De ”riktiga jobben” ryker inte utan bara ”låtsasjobben”.

Eller vad är det du vill ha sagt?

”Sådan är kapitalismen”

Skrivet av noreason:

Nu snackar du i nattmössan, spellforce 3 och expansionerna är bland de bästa arpg/rts jag har spelat. Världen och karaktärerna som dom skapat är fantastiska, ville bara ha mer när jag spelade klart det.

Vad med Spellforce III gjorde att du gillade det? Jag spelade det ett litet tag strax efter release och hade ganska kul, men tog mig säkert inte längre än halvvägs genom kampanjen då jag liksom… tappade musten. Kombinationen RTS och RPG är på papper som tagen ur mina vildaste speldrömmar, men samtidigt kände jag aldrig att någon av delarna var djup nog för att kännas helt belönande.

Har jag missat något? Gjorde expansionen det bättre? Kom det en patch som höjde spelet till nya nivåer? Jag vill genuint spela om spelet och gilla det, men steam-forumet har inte varit så bra på att sälja in det sist jag kollade så en med-medlem på FZ kanske kan bidra med en bättre sälj-pitch?

Shit vad kul! Älskade Titan Quest och Immortal Throne och spelade det oräkneliga timmar i gymnasiet. Favoritklassen var Slayer (Warfare + Hunting) som jag envist fortsatte med även när ”meta” var expansionens nya Dream-klass. Oavsett tröttnade jag aldrig på ragdoll-fysiken, som tog dmg i beräkningen – i högre lvl var det inte ovanligt att fiender flög långt utanför skärmen, bara för att dunsa ner en halv minut senare. Underbart.

Systemet för klasser var perfekt. Mycket mer överskådligt än PoE, men gav fler valmöjligheter än t.ex. D3.

En annan sak jag uppskattade enormt var att du kunde se vad för rustningar och vapen som monstren hade på sig! Enormt belönande att plötsligt få syn på en fiende med ett sällsynt vapen och gå bärsärk bara för att döda just den fienden så snabbt som möjligt!

Hoppas innerligt de behåller många av de små detaljerna som gjorde TQ så minnesvärt!

Ojoj, nu kittlar det i basbyggarnerverna! Ser väldigt trevligt ut, får hoppas att det blir så bra som det verkar!

Kul ämne, tycker det är grymt intressant vad som gör striderna i ett spel engagerande! Det finns så många parametrar som kan göra ett stridssystem bra (eller kasst). Spelmekanik, ljuddesign, effekter och tom story och musik. Har spelat för många spel som jag verkligen gillar stridsmekaniken i, så håller det till ett per genre

Shooters
Favorit: Titanfall 2 + Apex Legends
Även fast jag knappt spelar den sistnämnda titeln längre pga att Battle Royale ger mig magsår, så delar dessa två ändå något som särskiljer striderna från alla andra pangare: det följsamma, responsiva och akrobatiska rörelsesystemet. Men vad har det med stridsmekaniken att göra, frågar du?
Allt, säger jag! Visst, det är kul att sätta en vältajmad headshot i nästan alla fps – men att göra det i luften, efter att du hoppat ifrån en vägg du nyss sprang längst med, genom att ha parkourat dig fram över halva banan, ger en helt ny dimension av belöning och skadeglädje. Kan varmt rekommendera kampanjen i Titanfall 2.

Honorable mentions: DOOM remake, F.E.A.R, Painkiller, Gears of War, Project Reality, Cyberpunk 2077

Turordningsbaserat
Favorit: Octopath Traveler
Har så länge jag kan minnas alltid föredragit actionrollspel, men OT har skapat ett nytt rum i mitt hjärta jag inte trodde fanns. Ska erkänna att jag ännu bara spelat mobilversionen, som många menar är en sämre version av originalet – och de har säkert rätt. Men det ändrar inte det faktum att jag spenderat 500h på spelet, och haft otroligt roligt! Något jag inte förväntade mig av ett mobilspel.

Kärnan i det turordningsbaserade stridssystemet är att dina ”travelers” har olika typer av fysiska och magiska attacker, och olika fiender är extra sårbara mot vissa av dessa. Attackerar du tillräckligt många gånger med rätt attacker kan du bryta fiendens ”sköld”, vilket lamslår fienden och ger dig tillfälle att orsaka extra mycket skada. Det är riktigt tillfredsställande, just för att det är så enkelt och intuitivt.

Honorable mentions: Dragon Age: Origins, Pillars of Eternity, Dungeon Siege II, Age of Wonders III, Fallout 2, Mutant Year Zero

Actionrollspel
Favorit: Diablo III (Inte spelat IV än)
Jag är för gammal för att ”git gud”, så soulsborne-spelen har jag tyvärr inte vågat mig på mer än ett par timmar – vilket räckte för att leda till kroniska handsvettsproblem och en irrationell fobi för utdragna animationer. Jag älskar The Witcher, och även om tvåan och trean är ett rejält lyft från ettans klumpiga stridssystem så kan jag inte påstå att det var det bästa med spelen. Därför återstår för mig bara Diablo.

Actionrpg i fågelperspektiv med peka-klicka-system finns det en hel drös av, och de har blivit mycket bättre på just action-biten, men i min mening finns det ett fåtal spel i genren som gör det så bra som D3. Hur bossar telegraferar sina attacker, hur dina förmågor plöjer bland fiendesamlingar med sån tyngd och sån köttighet, och hur du faktiskt måste röra på dig för att undgå att bli till nephalem-pudding när de farligare fienderna på allvar börjar använda sina demonknogar. Det är inte unikt, men det är jäkligt välslipat. Som det mesta Blizzard gjorde innan de tappade det.

Honorable mentions: Titan Quest, Grim Dawn, Fable, The Witcher 2 & 3, Dark Messiah of Might & Magic

RTS
Favorit: Company of Heroes
CoH bara osar av kvalitet och detaljtänk. Det var det första spelet jag spelade som tog i beräkning var på en stridsvagn du behövde träffa för att göra maximal skada, eller hur mycket eldskydd dina trupper hade beroende på position och material. Att sakta masa fram sina nebelwerfer, så att de på behörigt avstånd kunde skicka luftburen död på stackars ont anande allierade, var och är bland det vackraste jag varit med om i ett strategispel. Tvåan komprimerade allting i min mening, och det kändes trängre och mer begränsande trots att det var ett större spel. Trean har jag ännu inte spelat, men har ärligt talat svårt att tro att jag kommer få återuppleva känslan av CoH så som den en gång var.

Honorable mentions:
Age of Empires II, Age of Mythology, Age of Empires III, Spellforce III, Command & Conquer: Generals, Command & Conquer: Tiberium Wars

Såg precis klart första säsongen och blev som många andra positivt överraskad – till stor del p.g.a. låga förväntningar. Cavill gör faktiskt en mycket bättre roll som Geralt än jag trodde, och även om jag inte skulle klassa någon av de andra skådespelarna särskilt högt så gör de flesta ett ok jobb. Fightingscenerna är väl koreograferade, specialeffekterna är för det mesta imponerande, och Witcher-nörden i mig blir definitivt tillfredsställd.

Kanske är det sistnämnda anledningen till varför jag kan förbise seriens brister, samt ett kanske naivt hopp om att de kan åtgärdas med tiden – för majoriteten av de mindre kvalitativa aspekterna tror jag ändå är någorlunda enkla att åtgärda. Om andra säsongen varvar ner tempot lite, fokuserar lite mer på HUR relationer mellan karaktärer som t.ex. mellan Geralt och Yennefer byggs upp istället för "bEcaUsE dEsTInY" och skippar den underliga timingen av skränig musik så tror jag det blir avsevärt bättre.

Sen är ju pungrustningarna kanske svårare att byta ut, men inte vet jag – säg att Nilfgaard hade tillfälligt slut på stål och var tvungna att klä sina soldater i skrumpna sopsäckar av läder?

Är det bara jag eller verkar produktionskvalitén vara högre på första halvan av teasern? Ser nästan ut som att de bytt filmfotograf mitt i - ljussättning och bildkomposition framför allt ser något bättre ut i början. Sen är jag allergisk mot tydligt synliga linser, som bilden på Geralts gula linser och Ciris blågröna (?). Förhoppningsvis tänker en inte på det när en väl sitter och tittar på serien.

Nåja, har fortsatt milda förväntningar. Cavill kan nog göra ett okej jobb, de andra skådisarna vet jag inget om så det låter jag vara osagt. Däremot blir jag något avskräckt av pansarpungarna från Nilfgaard. Fulare design får man leta efter.

Hoppas dock på en uppföljare snarare än en "Definitiv" version. Age of Mythology: Extended Edition kom med några roliga uppgraderingar, särskilt på den grafiska fronten, men lämnar fortfarande mycket att önska. AoM är nog det spel i Age of-serien jag spelat mest, samt moddat mest. Och just modding hoppas jag de fortsätter med och utökar än mer, för AoM är ganska enkelt att modda men verktygen har inte åldrats med värdighet.

Skrivet av Tamazin:

Det värsta med age- spelen var att man inte hade några stats på units eller något (och även till viss del C&C/red alert; men de hade så mycket färre enheter att det var inte lika stort problem). Lixom här har du en bronze sword gubbe, hur mycket bättre eller sämre är han än den här träklubbe gubben? Eller den här archern jämfört med slingshot gubben? Den är dyrare, jovisst. Och senare era, sure. Men hur mycket bättre är den? Dubbelt så bra? Tre gånger? etc.

Vilket var najs med Blizzard spelen (bl.a.), där hade du fina siffror på hur mycket mer dmg och hp en gubbe hade mot en annan, att denne gjorde piercing dmg som då gör x mer skada mot light armor etc.

Vet inte om jag missförstår dig men detaljerad info för enheter finns definitivt, och eftersom detta är en nyhet om Age of Mythology tänker jag fokusera på just AoM. För det första finns olika attacktyper - Hack, Pierce och Crush, samt respektive armor-typer. Dessa finns lättillgängliga på enheters HUD. Vid enhetens ikon finns ett litet "i" som man kan klicka på för att få upp mer information om enheten - Lore, kostnader, uppgraderingar och just det du efterfrågar - bonusar gentemot andra typer av enheter.

Finns också moddar som lägger till den infon, bl.a. som en mouse-over-ruta. Dock kan jag hålla med om att det finns spel som gör detta bättre, redan AoE III har mer detaljerad och mer lättillgänglig info.

Calle vinner egentligen på 64,3 sek men råkar suga upp sugröret också så vinsten går ändå till Emil som tog det lugnt med en tid på 121,8 sek.