Diskutera – Vilket spel har de bästa striderna?

Medlem

Rdr2, Max Payne, Ghost of Tsushima

Medlem
Skrivet av jontebula:

Måste endå säga att nyare Call Of Duty campaign har bra strider och en massa action och bra ljud och musik med lite bättre ljudkvalité.

Men herregud..


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Kul ämne, tycker det är grymt intressant vad som gör striderna i ett spel engagerande! Det finns så många parametrar som kan göra ett stridssystem bra (eller kasst). Spelmekanik, ljuddesign, effekter och tom story och musik. Har spelat för många spel som jag verkligen gillar stridsmekaniken i, så håller det till ett per genre

Shooters
Favorit: Titanfall 2 + Apex Legends
Även fast jag knappt spelar den sistnämnda titeln längre pga att Battle Royale ger mig magsår, så delar dessa två ändå något som särskiljer striderna från alla andra pangare: det följsamma, responsiva och akrobatiska rörelsesystemet. Men vad har det med stridsmekaniken att göra, frågar du?
Allt, säger jag! Visst, det är kul att sätta en vältajmad headshot i nästan alla fps – men att göra det i luften, efter att du hoppat ifrån en vägg du nyss sprang längst med, genom att ha parkourat dig fram över halva banan, ger en helt ny dimension av belöning och skadeglädje. Kan varmt rekommendera kampanjen i Titanfall 2.

Honorable mentions: DOOM remake, F.E.A.R, Painkiller, Gears of War, Project Reality, Cyberpunk 2077

Turordningsbaserat
Favorit: Octopath Traveler
Har så länge jag kan minnas alltid föredragit actionrollspel, men OT har skapat ett nytt rum i mitt hjärta jag inte trodde fanns. Ska erkänna att jag ännu bara spelat mobilversionen, som många menar är en sämre version av originalet – och de har säkert rätt. Men det ändrar inte det faktum att jag spenderat 500h på spelet, och haft otroligt roligt! Något jag inte förväntade mig av ett mobilspel.

Kärnan i det turordningsbaserade stridssystemet är att dina ”travelers” har olika typer av fysiska och magiska attacker, och olika fiender är extra sårbara mot vissa av dessa. Attackerar du tillräckligt många gånger med rätt attacker kan du bryta fiendens ”sköld”, vilket lamslår fienden och ger dig tillfälle att orsaka extra mycket skada. Det är riktigt tillfredsställande, just för att det är så enkelt och intuitivt.

Honorable mentions: Dragon Age: Origins, Pillars of Eternity, Dungeon Siege II, Age of Wonders III, Fallout 2, Mutant Year Zero

Actionrollspel
Favorit: Diablo III (Inte spelat IV än)
Jag är för gammal för att ”git gud”, så soulsborne-spelen har jag tyvärr inte vågat mig på mer än ett par timmar – vilket räckte för att leda till kroniska handsvettsproblem och en irrationell fobi för utdragna animationer. Jag älskar The Witcher, och även om tvåan och trean är ett rejält lyft från ettans klumpiga stridssystem så kan jag inte påstå att det var det bästa med spelen. Därför återstår för mig bara Diablo.

Actionrpg i fågelperspektiv med peka-klicka-system finns det en hel drös av, och de har blivit mycket bättre på just action-biten, men i min mening finns det ett fåtal spel i genren som gör det så bra som D3. Hur bossar telegraferar sina attacker, hur dina förmågor plöjer bland fiendesamlingar med sån tyngd och sån köttighet, och hur du faktiskt måste röra på dig för att undgå att bli till nephalem-pudding när de farligare fienderna på allvar börjar använda sina demonknogar. Det är inte unikt, men det är jäkligt välslipat. Som det mesta Blizzard gjorde innan de tappade det.

Honorable mentions: Titan Quest, Grim Dawn, Fable, The Witcher 2 & 3, Dark Messiah of Might & Magic

RTS
Favorit: Company of Heroes
CoH bara osar av kvalitet och detaljtänk. Det var det första spelet jag spelade som tog i beräkning var på en stridsvagn du behövde träffa för att göra maximal skada, eller hur mycket eldskydd dina trupper hade beroende på position och material. Att sakta masa fram sina nebelwerfer, så att de på behörigt avstånd kunde skicka luftburen död på stackars ont anande allierade, var och är bland det vackraste jag varit med om i ett strategispel. Tvåan komprimerade allting i min mening, och det kändes trängre och mer begränsande trots att det var ett större spel. Trean har jag ännu inte spelat, men har ärligt talat svårt att tro att jag kommer få återuppleva känslan av CoH så som den en gång var.

Honorable mentions:
Age of Empires II, Age of Mythology, Age of Empires III, Spellforce III, Command & Conquer: Generals, Command & Conquer: Tiberium Wars

Medlem
Skrivet av Brutal79:

Middle earth: Shadow of war hade vädigt cinematisk och tillfredställande combat.
Även om dom stundtals kunde bli galet kaotiska.

Håller helt med om Shadow of War men håller ändå Souls Bornes combaten högre, men de är lite olika spel så klart. Gällde fps gillar jag nog faktiskt combaten i Halo-spelen bäst speciellt i Infinite faktiskt.

Medlem

Gäller det Singleplayer får det nog bli Doom Eternal och Resident Evil 4 Remaken.
Väldigt dynamiska och utmanande strider där man ofta sitter på helspänn då striderna kan vända otroligt fort då man tror att man är överlägsen och har övertaget.

Annars måste jag slå ett slag för TEKKEN 6 och SoulCalibur 4 som båda är fantastiska att köra mot kompisarna.

Rocksteadys lilla katalog.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Många bra har redan nämnts. Vill slå ett slag för Doom 2016. När man springer, hoppar och bara pepprar och mosar sönder monster till metal blir det ett jädrans flow och väldigt hektiskt.

Inaktiv

RDR2, Hunt Showdown, Ground Branch, Insurgency Sandstorm, Hell Let Loose, Max Payne 3.
Svårt att välja.

Medlem
Skrivet av LOVEMEISTER:

Min topp 3 är:
1. Brutal Doom
2. Elden Ring
3. CS:GO

Men det jag finner mest tillfredställande av allt är att strida om bollen i Rocket League eller om sekunder i DiRT Rally 2.0.

Brutal Doom helt klart! Sån jävla känsla. Man känner ett jävla tryck i varje skott. Grymma vapen, ljud och mycket blod.

Sen tycker jag PUBG har en svårslagen nerv där varje strid kan innebära döden... starta nytt game.
Alla vapen är välbalanserade och har sin egen karaktär. Saknar tiden det var som mest hypat.

Medlem

Middle earth shadow of war


signatur

Allätare

Medlem

Två som dyker upp lite spontant är Vanquish och Bloodborne. Båda är spel som till viss del utmanar och belönar spelare som är aggressiva.

På senare år tycker jag Spider-Man lyckades ganska bra. En del av de där "skurknästena" där man möter vågor av fiender var lite svettframkallande. Det blev som ett slags taktiska pussel i högt tempo där man är tvungen att använda varenda medel som finns tillgängligt.

Die by the Sword (1998)

Inaktiv

Alltså, vågar man ens nämna att Avengers melee combat var riktigt kul.

Medlem

Bästa stridssystemet har Ghost of Tsushima tar ett tag att lära sig men när det sitter i ryggmärgen så är det grymt, fortfarande skoj att se youtube när proffsen spelar på svåraste och krossar ett läger.

När det gäller fighting action så är Spider-Man spelens huvuduppdragen snuskigt bra också.

Edit höll på att glömma The last of us 2 som är riktigt skoj när man lär sig utnyttja allt till Max, men kräver en del planering


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Elden Ring alla dagar i veckan! Fått bort alla småbrister från föregångarna och levererar det bästa som existerat.
Va det gäller turned based så säger jag Chained Echoes.

Medlem

Serious Sam 1 helt klar.

Medlem

Doom. Boltgun, Quake, unreal turnamnent mm.

Medlem

Höll på att glömma Moonstone...

Skriv svar