Inlägg av ScorchPipe

Inlägg som ScorchPipe har skrivit i forumet

Skrivet av zlaatar:

Grymt bra recension, du fick mig att köpa det och testa! har bara startat upp och börjat köra tutorial så har noll koll på saker och ting, men verkar riktigt bra.

Kul!
Ge inte upp i början bara. Ju mer pengar man har, ju mer kan man tjäna.

Tack för svaren

Skrivet av Aletheides:

Håller med Trådskaparen. Ett mycket underhållande spel. Jag har klockat runt 500 timmar i det i nuläget. Det är dock inte på ett ensamt play-through utan delat på två.

Spelet har bra replayability även om många kör i evigheter på en och samma save. När man skapar ett nytt game i spelet så är det som är statiskt alla sektorer, faktionernas startpositioner, deras trading station, warf samt shipyard. Resterande rymdstationer som bygger ekonomin slumpas ut. Det gör att det inte alltid kommer vara samma utgångsläge varje gång du startar ett nytt spel. Finns många sätt att spela detta spel.

För egen del har jag aldrig kört några Mods utan har kört vanilla hela vägen. Jag finner inte samma inlåsningseffekt som trådskaparen i ekonomin. Jag brukar börja mina games genom att samla nog med cash för att få ett första medium mining ship. Sedan sätter jag den piloten på sector automine i en sektor någonstans där jag vill fixa faction standing med den faction som äger sektorn. Då får man in en liten men stabil inkomst samtidigt som man får lite konstant faction standing increase eftersom skeppet säljer den Ore eller Gas som grävs lokalt. Under tiden kan man roa sig med annat, tex storylines, fixa en SETA module osv.

När man har en fyra stycken mining skepp som producerar cash så kan man ganska fort börja planera för sin första egenbyggda station om man är ute efter en sådan. För egen del brukar jag börja med en Refined metal station där samma typ av medium mining skepp (nya inte de befintliga som fixar stabil inkomst) kan förädla ore till Refined metal. Sedan fixa en transport till stationen så station manager kan sälja refined metal. Brukar vara bra drag till NPC Hull part factories i närheten tex. Då burkar det börja rulla cash på allvar. Sedan kan man expandera därifrån. Genom att jag börjar med råvaror från grunden och placerar stationen i en sektor där det fins mycket ore att mina så riskerar jag aldrig att få slut på resurser.

Jag tenderar att bygga få stora monsterstationer istället för många små. Också det är en smaksak.

Spelet rekommenderas varmt i alla fall

En användbar station calculator så man kan räkna fram hur stora station complexes ska gå runt. Dvs hur många refined metal moduler man behöver för att mata en hull metal modul osv.

http://www.x4-game.com/#/station-calculator

Den där calculatorn har jag missat. Hade behövs kan jag säga

Skrivet av Fulci:

Schysst recension! Jag har X4 Foundations och ett par DLC, men har inte blivit så mycket spelande som jag hoppats på. Anledningen är att spelet har en rätt tuff inlärningskurva, och att jag inte helt kommit helt överens med kontrollerna heller. Får se om jag ger det mer tid framöver. Jag har kollat ett antal videos på youtube, t.ex. Captain Collins.

Tackar!

Ja Collins har hjälp mig med en hel del också

Det tog en liten stund för mig att få till alla Axis korrekt, men efter det så har kontrollerna funkat prima.

X4: Foundations - spelet som tog över mitt liv 2022

Under 2020 fick jag ett ryck och köpte en handfull spel med rymdtema, ett av dessa var X4: Foundations. Hade aldrig ett X-spel tidigare och var ganska ny inom space sims överlag. Det året blev det 5-10 timmar spelade och jag bedömde spelet som helt ok, men utan mycket innehåll och en för lång inlärningskurva för min smak. Jag led även av joystickbrist. Därför avinstallerades det kort därefter.

Spola fram tills för några månader sen. Ett likadant rymd-ryck tar tag i mig, men hittade inte mycket i butiken som jag ville ha. Bestämde mig då att ge X4 en chans till, nu när det även tillkommit expansioner. Jag köpte även den hyfsat billiga Logitech Extreme3D Pro för att komplettera min upplevelse.

Sedan den dagen har detta spel ätit upp mig till den grad att det blivit osunt, både hälsomässigt och ekonomiskt. 'Hur då ekonomiskt? Är det pay2win?' tänker du kanske då. Nej då, inte alls. Men jag tröttnade på min nyinskaffade joystick efter kanske 10-20 timmar och bestämde mig att köpa en HOTAS för inlevelsens skull. Detta blev en cirkus av ångest då alla modeller på marknaden verkade vara älskade och hatade ungefär 50/50. Började då gå uppåt i prisklass och nu, en dålig impuls senare, äger jag en VPC MongoosT-50CM3 Throttle och en WarBRD Grip+Base. Så ja, så mycket gillar jag detta spel.

X4: Foundations är ett kombinerat space sim och management, där du (i standardläget, det finns en handfull olika scenarion) börjar med ett enkelt skepp och alldeles för lite pengar på fickan. Därefter kommer det enda du tänker på vara att tjäna mer. Men att spara ihop till ens de minsta, billigaste skeppen kan vara ett djävulskap i början. Vill du dessutom ha ditt skepp bra utrustat blir det ännu värre. Är du fortfarande inte nöjd måste du först skaffa ett bättre rykte hos den grupp som äger fabriken som tillverkar skeppet, så du får köpa deras fetare prylar. Crafta ihop olika varor för att göra mer värdefulla varor, köp några pack med bandage på en station och sälj lite dyrare på en annan för att tjäna ett par tusenlappar medan du tänker på hur alla dina undersåtar kommer göra detta åt dig på en grandios skala i framtiden och tjäna en miljon på samma tid.

Låt mig ge ett litet exempel skalan av ekonomin:

  • Du startar spelet med 15 000 Cr

  • Jag var överlycklig när jag nådde 100 000 Cr.

  • Jag köpte mitt första, dåligt utrustade S-skepp (Small) för ca 700 000 Cr.

  • Senaste inköpet gjordes igår av mitt första XL-skepp för 20 miljoner Cr. Det var bra utrustat men ändå i billigaste laget, vissa av de största skeppen kan kosta 70-80 miljoner innan man ens har börjat lägga dit utrustning och besättning.

  • Jag läste ett foruminlägg där en spelare i stort sett gav bort 400 miljoner till en NPC som en del av ett uppdrag.

Ett stort plus med detta spel är sättet de har implementerat just ekonomin och varuhandeln. Det gäller nämligen att följa med marknaden. Är det brist på en vara du behöver för ett nytt projekt? Jaha det var ju synd, varan kommer nämligen inte dyka upp automagiskt. Du får gott vänta på att en fabrik producerar mer. Har den fabriken brist på en annan vara så den inte kan producera varan du behöver? Jahopp. Har du förstört alla stationer som producerar den? Ja då får du väl bygga en egen station och producera varan själv. Som i sin tur blir ett dyrt och tidskrävande projekt, då du utöver rå -och handelsvaror behöver någon som kan bygga stationen åt dig. Sen måste du ha ritningar på de byggnadsmoduler du behöver och dessa får du antingen köpa dyrt av tillverkaren eller stjäla från en läcka i deras rymdstation. Sen måste du ha en manager som sköter din station åt dig. En sådan kan du headhunta på andra stationer. Det bara fortsätter och fortsätter. Men glöm inte att de andra grupperingarna lever i samma marknad och måste handla med samma varor, de har ingen fördel bara för att de är NPC:er.

Det gäller alltså att bygga upp ett företag från grunden. Till det kommer du behöva skepp... många skepp. Jag har efter ca 250 timmar ett hundratal skepp och tre stationer, med tre till under byggnation. Ett fåtal skepp använder jag själv när jag flyger omkring och gör uppdrag. Sen är det Miners, Gas-miners, Traders, Fighters osv som du kan tilldela uppgifter och som blir mer effektiva på sitt jobb ju längre de jobbar (eller om du köper färdiga utbildningar till din besättning då såklart). En effektivare besättning kan tex handla med fler varor till fler sektorer. Det finns lite olika story-uppdrag också, som visserligen är bra, men de är oftast inte i fokus.

Ett av mina större skepp patrullerar tillsammans med ett gäng mindre området runt två av mina rymdstationer.

Det finns i skrivande stund, inklusive expansioner, över 100 sektorer att utforska eller erövra. Lägg till ett tjugotal grupperingar som kontrollerar dessa sektorer, inte alla helt vänliga. De du blir polare med kan ge dig stora fördelar som billigare varor, åtkomst till större utbud och större friheter. Du kan också få bygga stationer i andras sektorer, men gör du det utan att ha köpt ett byggnadstillstånd blir de inte glada. Bygger du din station nära en motorväg så blir det såklart dyrare.

Jag har valt att bygga min förmögenhet grundat på hederlig råvaruhandel och ett stark försvar. Men du kan välja att även smuggla illegala varor (som kanske är legala hos vissa grupperingar) eller varför inte bli pirat och borda andras skepp? Glöm inte ta med dig en kapten bara, vem ska annars flyga hem skeppet?

Detta skepp fick jag som belöning efter ett uppdrag eftersom det var en utgående modell. Det ser litet ut, men det är rätt många kilometer bort.

Flygandet, dogfighting osv har jag inte många andra liknande spel att jämföra med tyvärr. Har spelat en del Elite: Dangerous (med mus och tangentbord) och jag tycker X4 håller sig bra, inget att klaga på. Det finns ett relativt stort utbud med vapen och vapentyper som även varierar med modell och storlek på ditt skepp. Finns dessutom mängder med inställningar att göra för att maximera flygupplevelsen. Jag använder samtliga knappar på min grip och throttle men behöver ändå tangenbordet till vissa saker.

X4 är inte utan sina brister. En av dessa är ekonomin. Jag skrev tidigare att ekonomin var en styrka, men i sitt grundutförande kan ekonomin bokstavligen köra i botten och du hamnar i moment 22. Tänk typ: det finns ingen råvara, men du behöver råvaran för att tillverka en komponent så du kan skörda råvaran. Kanske är realistiskt, men lite mycket gamebreaking för mig. Jag har därför installerat ett fåtal moddar som hjälper med sådant utan att göra spelet för enkelt. Annars har jag inte stött på många buggar, utan det enda jag minns var att ett av mina skepp fastnade i en loop och jag var tvungen att installera en fuskmodd för att teleportera skeppet därifrån.

Till den som vill testa X4: Foundations skulle jag rekommendera att först se på diverse youtube-guider om hur trading (inklusive auto-trading och repeating orders) går till. Även globala orders kan vara bra att kunna. Det är inte mycket som förklaras för dig och det som förklaras är inte särskilt tydligt. Jag googlar fortfarande på både det ena och det andra. Det var nog pga detta jag tröttnade första gången.

Så jag skulle nog säga att X4: Foundations att ett underbart spel som stjäl mycket tid och ger tillbaka mycket frustration. Men för det mesta är det gammalt hederligt singleplayer-skoj. Det finns vissa online-funktioner, som att besöka en annan spelares värld, men jag kan inte använda dessa då jag har moddar installerade. Den finaste touchen är dock att det går att variera sin spelstil beroende på vad man känner för. Intensivt rymdkrig ena dagen och lugn planering av nya handelsrutter till en bra ljudbok andra dagen.

X4: Foundations
4
Mycket bra
+
Mycket att göra
+
Trevlig flygning
+
Ännu mer att göra
-
Vissa mindre irritationsmoment
-
Inte mycket hjälp för nybörjaren
-
Soc tar dina barn
Det här betyder betygen på FZ

X4: Foundations

Hoppas verkligen det blir en direkt fortsättning på storyn

Skrivet av meganollan:

Ugh....
Älskar verkligen trilogin men fy fan vad jag inte tål slutet. Gör mig fortfarande irriterad när jag tänker på det.
Enligt mig så är det så jävla tråkigt att dom inte behåll "indoktorerings teorin", det var det enda som var logiskt. men det fuckade dom också upp.

Tycker det var rätt tänkt att slopa shepard i Andromeda och dom borde släppa karaktären och foka på nått nytt.

Jag har aldrig fattat vad folk tycker är ologiskt med de olika sluten

Tycker det är lite långsökt att använda Shepherd när han bara överlever i ett av sluten om man har tillräckligt med readiness

Amnesia: a machine for pigs

Hur är det på PC?
Jag tyckte Dark souls var så pass oresponsivt och konsolligt så jag spelade aldrig klart.

Tycker det är lite billigt att de praktiskt taget har kopierat souls rakt av också

The road to hell is paved with good intentions

Skrivet av Molotov:

Ja nytt är på G men kravet på Facebook konto kommer som sagt att försvinna under 2022 officiellt.
Redan nu går det att köra utan facebook koppling.

Fast om det ersätts av Meta-konto så gör det ju knappast saken bättre.

Har ett Index och ångrar mig inte. HL:Alyx är ju klart bäst men det finns mycket smått och gott. Har spenderat en hel del tid i Vermillion. Sjukt avkopplande.

Funderade på Quest 2 ett tag med är glad att jag inte köpte det. Facebook är ett jävla aber och förtjänar inte dina pengar. Undra hur mycket förlust de gör på varje sålt headset i utbyte mot att zuckerberg får runka till marknadsandelar

Skrivet av anon_326114:

Boiling Point: Road to Hell

Tyvärr var det nog ambitionen som sköt ner dess betyg. Men jäklar va kul jag hade.

Haha det var inte igår. Minns att man kunde fuska så man aldrig fick slut på bensin genom att köra med motorstart-knappen intryckt

Tyckte Eternal var grymt mycket bättre än 2016. Inte lika stor evolution för Doom, men gjorde det mesta bättre. Började lite segt, ja. För lite ammo och för mycket hoppande. Men det rättade snabbt till sig.

Körde igenom det på Nightmare sist. Kommer nog gå nåt år innan jag blir sugen igen.

Brukar gå in och kolla speedruns ibland. Ren fröjd att kolla på såna som är riktigt bra på Eternal
https://youtu.be/FDhjEImWhpE?t=4255

Men hur svårt hade det varit att lägga till en inställning för det?

För övrigt brukar jag ofta hoppa från skyskrapan på Vertigo i CS.GO för att tillfredställa mitt självmordsbenägna sinne.

Folk Som Skriver Så Här.

Ser lovande ut. De ligger helt rätt i tiden med en shooter i nära framtid tror jag. Ser också ut som de försöker återskapa bf3/4, vilket kan bli bra.

Dock är jag kluven.
Jag hoppas de inte har fokuserat för mycket på festliga gimmicks.
Lite osäker på de "små" ändringarna också. Saker som att byta attachments på springande fot.

Kommer inte bli köp dag 1 i alla fall

Den tar mig från punkt a till punkt b, men den gör det när jag vill. Hatar bussar och tåg.

Vill jag bara ut och åka lite så tar jag hojen.