Inlägg av ifeelnothing

Inlägg som ifeelnothing har skrivit i forumet

Samma här, dubbel och trippelkollade datumet! Att Ron Gilbert med Dave Grossman får göra sitt egna "Monkey Island 3" är hur sjukt kul som helst

Skrivet av Fredede:

Det är inte Nintendo som äger franchisen (helt åtminstone) så de har tyvärr inte rätten att säga vem som ska utveckla spelen. Jag skulle gärna se ett internutvecklat Pokemon från Nintendo istället för Gamefreak dock. Gamefreak känns som ett gammalt dinosaurieföretag som vägrar utvecklas, eller så är de bara helt enkelt lat/inkompetent.

Har egentligen inte med lathet/inkompetens att göra utan helt enkelt budget och tid.
Vad jag menar är att pokémon spelen verkar ALLTID ha en relativt låg budget och tighta deadlines. Varför tvunget ha två riktiga pokémon spel tre månader isär? Känns som löpande band releaser varat i evigheter och så lär det väl förbli... Vanvett! Skulle ha släppt legends som nästa "årliga pokémon spel inför julförsäljningen" och kört lite hederlig polish och sånt, men det lär väl komma nån annan "remake" inför denna julsäsongen gissar jag.

Kul att detta Pokémon spelet verkar ta serien någonstans och gör stora förändringar (för att vara ett pokémon spel)!
Första jag blev sugen på att testa sedan Sun/Moon. Även om all marknadsföring lutar sig mot Breath of the Wild och det nu visade sig vara mer Monster Hunter så är jag fortfarande intresserad (får väl se om de nöjer sig med DLC eller släpper ett "Ultra" Legends i framtiden). En slapp tumme upp från mig iaf (ツ)

Skrivet av Fatmajk:

Vad har jag missat? Varför är remaken så dålig?

Många ingångsvinklar på detta men överlag så är folk besvikna, arga eller både ock men jag ska försöka ge min bild av "kontroversen" i en mening (eller två):

Började med att originalversionerna av spelen togs bort för försäljning och de verkade då bli helt och hållet ersatta med opolerade, dåligt optimerade, buggiga och i mångas ögon bortspolade sin stil och presentation från originalspelen och ersattes i mångt och mycket med en slags vardaglig "UE4 look". Så färger, effekter, karaktärsmodeller etc. etc. fick sig en törn (+ AI uppskalat till fördärv med massa roliga stavfel på köpet).

Självklart är allt inte ris utan det finns även ros i denna "nya" trilogi så kolla denna videon för en bättre överblick av både de negativa och de positiva. Även skillnader mellan originalversionerna och "Definitive Edition" i videon, dock är detta GTA III från "Definitive Edition" men generellt ska de vara liknande för alla tre spelen (enligt vad jag hört och sett iaf).

Avslutade spel:
Metroid (NES) *Bildbevis Metroid Endscreen NES TubTV*

Skaffade nyligen lite gamla konsoler och spel men nu har jag fått allt att funka bra också. 35 års jubileet kan börja med andra ord!

Påbörjade spel:
Metroid (NES)
Legend of Zelda (NES)

Skrivet av Fearnox:

Vad tyckte du om första filmen?
Personligen så gillar jag den och ser det som en kultklassiker, men jag kan tänka mig att många också tycker att den är dålig.
Det bästa med den är nog att något intressant händer hela tiden, men går man in och hårdgranskar den så finns det såklart många problem.

Har du sett den första MK filmen nyligen? Själv tyckte jag att den var super brutal och häftig när den kom och man var ett litet barn på 8-9 år men har sett om den några gånger, både som tonåring, ung vuxen och senare... kommer inte ihåg om jag pallade se färdigt filmen alla gånger dock!
Efter varje gång jag tittat på första MK filmen desto mindre märker jag att jag tycker om den! Sömmarna brister och jag känner verkligen hur mkt upplevelsen färgades av mig som barn då man tyckte om MK som mest (och fortfarande spelade spelen).
Hade det inte varit för några coola scener och nostalgin som fortfarande osar (särskilt från första halvan) så vet jag inte om jag ens sett klart första halvan av filmen

@Jonny Myrén Är inte det lite långsökt? Min teori är att hon har repiga kontaktlinser från sina klor och hennes längd gör att hennes trumhinnor påverkas av de låga trycket i atmosfären där uppe... eller så är hon bara gamelogic "blind"

Skrivet av Nelfie:

Det är alltid så oerhört cringe att titta på en konsolkramare, det gör ont att se deras fruktansvärt värdelösa kontroll över siktet.

Äsch, låt folk brottas med inkonsekvent bildhastighet och dålig aim (kasst sikte är ju synonymt med RE) om det är vad de vill, är ju kul med konsoler! Åtminstone gamla konsoler

Hittade min original Playstation inpackad i föräldrahemmet och den funkade fortfarande! Har börjat köpa in massa gammalt skräp man hade under uppväxten och har inte haft så roligt på år och dar! Öppna och rensa skräp eller rester från någons dryck som letat sig in mellan knapparna för och få liv i en halvtrasig 39kr PS1 dosa från tradera. Känns riktigt roligt att sitta framför en gammal CRT från vinden och fira RE25th jubileum med RE1 och RE2 på repig svart skiva med samma sorts original kontroll utan spakar man satt och spelade med som barn och upplevde sin första livrädsla framför ett spel :J

Det gick så långt att jag införskaffa en PS4 dosa till PC och lirade RE4 och RE5 (tur att Sony aldrig förnyat sig då PS4 kontrollen i princip är samma som till PS1).
Vande mig oförlåtligt snabbt och nu är det svårt att lira liknande spel med mus och tangentbord igen :0

Skrivet av Jonrei:

Damn, hon är inte bara lång och stark. Blind är hon också... Ethan står precis utanför och gömmer sig inte allt för väl men icke! Hon ser inte honom. Det för mig känns lite löjligt ;P Annars väntar man ivrigt på spelet.

Äsch, hon kanske bara är lite långsynt? Tror inte Ethan har skaffat sig ett huvud till RE8 heller så det blir ju svårare att ses (särskilt under rådande pandemi, t-virus, las plagas och sånt menar jag naturligtvis då alltså)

Nu har jag inte märkt av drift på mina joycons, ber till drift gudarna om nåd varje dag. Har en SSBU edition från november/december 2018 med de par joycons den kom med men oavsett så påverkar det min spelupplevelse då jag kommer på mig själv med att vara ovanligt försiktig eller använder den mindre än jag kanske vill i odockat läge!
Förutom hårdvaruförbättringar till "nya Switchen" så vill jag ha bättre grepp/bättre kontroller med bra knappar och någon annan lösning för var knapparna sitter. Vet inte om de kan fixa de värdelösa styrkorset till joyconsen (och pro kontrollen har inte bra styrkors heller då den gillar att tro man trycker upp även om man trycker höger). De få gångerna jag använder den handhållet så får jag ofta kramp eller åtminstone känningar i händerna efter längre spelstunder!

Skrivet av Rhymst:

Spelar igenom Resident Evil 7 för 3e gången atm i väntan på Village, verkligen så jäkla bra spel! Hoppas Village är lika fantastiskt och att 9an följer i samma fotspår, älskar allt med nya Resident Evil. Även 2an och 3an remake var bra och funkade fint med över axel vinkeln som introducerades med 4an, men jag är egentligen av gamla skolan och har tjatat som en gubbe i många år "stela vinklar ska det vara", men föredrar faktiskt hur dom har gjort 7an, genidrag att köra det i VR som att det var så Resident Evil alltid har varit ämnat att spelas 😊 Vet inte varför jag skriver allt det här haha är kanske pepp bara antar jag! Hur som är det gott att vara fan just nu 🙌

Äsch det är väl bra att skriva av sig lite, särskilt så som RE serien har tagit klivet tillbaka till att släppa grymma skräck spel senaste tiden! Är precis som många andra gamla RE-rävar (REvar?) och tycker väldigt mkt om de gamla titlarna med fasta/halvfasta kameravinklar MEN har haft extremt kul med de 3rd person titlarna från RE4 (vill man va jobbigt noga så började den stilen i RE Dead Aim 2003) och Remaken på 2:an. Har inte spelat 6:an men hade oförskämt kul med 5:an och har nu inga problem med first person varvat med 3rd person så RE9 ska bli spännande och se vart vi hamnar! Också spännande och se vart det där Switch Resident Evil spelet blir av (Revelations 3 antar jag?). Måste dock vika in med att jag hade velat se ett RE-spel med samma system för perspektiv som Until Dawn hade, hade säkert kunnat funka utmärkt som en blandning mellan gammalt och nytt Resident Evil lir!

Metroid och Resident Evil är nog på topp bland mina favorit serier så detta året blir väldigt intressant med både 25th och 35th jubileum

Finns ju många många många patent som tas hela tiden på saker som inte alltid är särskilt jätte specifika och problemet med detta patentet verkar ju vara just hur brett det är då.

Skrivet av kebbe:

Tror inte de behöver oroa sig, A.I:n fungerade fantastiskt i F.E.A.R. för 16 år sedan och spelbranschen kunde inte visat mindre intresse i att kopiera det. Lootlådor däremot, det kopierades i expressfart.

Nja, A.I:n i F.E.A.R (Goal Oriented Action Planning) används även idag. Kanske att "Behavior Tree" är vanligast då GOAP bygger på väldigt simpel, men genialisk, teknik och mer lurar dig att tro att fienderna är smarta och hur de reagerar på dig och världen.

Lootlådor är också förvånansvärt simpelt och lurar dig till att spendera pengarna för hyran på meninglösa föremål. Undra om inte det riskerar att utveckla ett spelberoende? Ibland tror jag att EA inte vill mig mitt bästa egentligen...

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Det kommer ta CDPR flera år att patcha spelet i den här takten.

Äsch, låt de stackars arbetarna ha lite julledigt innan du börjar mäta deras arbetspass med tumstock! Var inte deras fel att CDPR ledningen valde att rollspela som corpos och släppa spelet i det skiktet. Hade de lyssnat mer på sina anställda så hade vi nog haft kvar lite förtroende för de som styr kosan nere i Polen.
Förstår klart att din kommentar inte var menad så men jag har väldigt stor sympati för de som gör själva spelet som gick från "mordhot pga att spelet blev försenat" till "mordhot pga att spelet släpptes för tidigt" typ + en XXL backlash tsunami :I

Ska bli spännande och se hur mkt patcherna kommer fixa spelet. Det kom ju en del patcher innan jul men detta var ju den första "stora" patchen men antar att den som ska komma om några veckor är inriktad på ännu grövre problem (om jag antar rätt då vill säga).

Förutom hotfixarna och de mindre patcher som adresserar enstaka större problem så tycker jag de ska ta ett rejält tag och lägga krut på de större patcharna, kanske t.o.m "fixa" spelet innan de ens adresserar saker som t.ex AI:n och de magiska konstaplarna.
Vill gärna spela detta spelet men känner som Jocke att hellre vänta en längre period och se om man känner för att hoppa in när de första DLC plåstren kommer!
Förbokade inte och precis som med i princip alla AAA spel så väntade jag några veckor innan jag ens tänkte tanken på att köpa så har klart inte samma aggressiva besvikelse som många andra, vilket hjälper lite när jag väl köper spelet år 2077

Skrivet av NuZ:

Älskar kameran! Tror riktigt mycket på det här spelet jag som älskar RE och SH

Skrivet av ELF:

Jo, diggar kameravyn. Något mitt emellen REs fasta kameravinklar och tredje person. Ganska så dynamisk.

Kunde inte hålla med er mer, skräckspel som har den typen av fasta dynamiska kameravinklar ser man alldeles för lite av! Påminner en hel del om RE4 prototypen/prototyperna med både fasta dynamiska blandat med tredje person vid behov. Hoppas att de kan leverera och göra sitt bästa spel hittills bara!

Vet inte om det kommer visa sig positivt eller negativt att Casey Hudson men det har behövts förändring länge bland Biowares's övre skikt. Sen att Mark Darrah lämnar kanske borde ses som mindre bra med tanke på de kaos som verkar uppstå lite då och då när Bioware gör sina "Bioware magic" projekt.
Mark Darrah som var den, som jag förstår det, kom in och tog över projekt som legat och plaskat för länge och sen med järnhand såg till att de roddes i hamn och blev "färdiga" (på gott och ont).

Skrivet av joejjeman:

trött på ALLA remakes.. känns som de kommit typ 50 detta året o inget nytt vettigt alls knappt, gamla spel tillhör dåtiden.. GÖR NYTT!

3 remakes kan jag på rak arm komma på detta året men det har säkert kommit en och annan lägre profilerad. SH4 är ju bara den gamla PC versionen med diverse fixar och möjligheten att spela på nyare operativsystem. Då det inte har gått att köpa detta spel på årtionden (annat än leta efter en gammal begagnad PC skiva) så har jag verkligen inget emot att det nu finns tillgängligt och spelbart på en modern PC igen!

Skrivet av lampis:

Michel Ancel är, i likhet med både Hideo Kojima och Peter Molyneux, visionärer som sätter upplevelsen före den ekonomiska avkastningen. När ingenting, vare sig budgetar eller avvikande idéer från andra parter, får komma ivägen för visionen brukar hybrisen komma krypande. Det skär sig naturligtvis när deras storslagna visioner kostar mer än vad aktieägarna och bolagsledningen tycker det smakar, vilket till slut allt som oftast leder till att de "frivilligt får lämna".

I just det här fallet kanske ett svinaktigt beteende också har varit en bidragande orsak tillavgången, men att jobba med ett spel i ett decennium och skrota saker som folk har jobbat länge med och som har kostat en massa pengar lär inte ha hjälpt den gode Ancel.

Du beskriver, i grova drag, hur spelbranschen delvis sett ut i mångas synvinkel. Ta bara en sån sak som att skrota saker som arbetats på i månader så är det något som återkommit i intervjuer angående Shigeru Miyamoto's olika projekt från förr. Det behöver verkligen inte vara något enbart negativt, även folk som Aonuma och Koizumi har uttryckt mer eller mindre frustration när det gällde liknande saker med olika Zelda och Mario projekt eller hur de fick smyga in saker bakom hans rygg. Har inga som helst problem med att tro på vad den personen eller personerna säger angående Beyond Good and Evil 2 arbetet när det leddes av Ancel men säger bara att det nog inte är något ovanligt eller att det nödvändigtvis var något som gjorde att "aktieägarna" gjorde så att han fick lämna arbetet. Hade nog mer att göra med hur spelbranschens förhållningssätt och anställdas arbetsförhållanden ifrågasatts mer och mer de senaste åren. Bara en sådan sak som att han utreddes för hans arbetssätt (eller vad det nu var) har nog mer att göra med varför han valde att lämna just nu. Tror inte att det var någon jätteskillnad på hur han jobbade med första Beyond Good and Evil eller för den delen alla Rayman spel gentemot detta projektet?

@Cane: Tror det skulle handla om Nvidias AI uppskalning isf. Har dock svårt att se varför denna 4K hysteri plötsligt skulle drabba Nintendo som simmar i pengar till följd av försäljning från en maskin som knappast kör en majoritet av sina spel över 900p i dockat läge! Tycker om min sandSwitch men hade gillat den mer om fler spel kunde köra stabilt 30/60fps 1080p

@anon_328494: Nej, du har rätt det gör det alltid oavsätt om folk klagar eller inte! Jag lät nog mer negativ än vad jag var när skrev det tidtagare. Hade iofs varit kul om Ubisoft började ge sina andra spelserier en smula kärlek också och inte bara fortsätta med samma 3 serier vart och vartannat år! Undrar vad som hände med deras budgetspel som de höll på med för några år sedan?

@BooliBoo: Håll i bromsarna lite nu, jag förväntar mig riktigt bra försäljningssiffror men undrar verkligen om 30 miljoner första sex veckorna är rimligt?? Valhalla kommer nog sälja ok ändå (om inte folk äntligen tröttnat på Ubi Creed). Vi får se om de flyttar Val Hallen releasen eller inte.

@KoP: Tror nog CDPR är glada om de kan mäta sig mot Animal Crossing's försäljning (13 miljoner första 6 veckorna), GTA 5 sålde 11 miljoner första 24 timmarna så folk får nog lugna sig lite med hypen tills spelet är släppt! Förväntar mig dock att en stor skara folk som inte är intresserade av djupare RPG element kommer flocka sig till detta spel, vilket kommer bli intressant att se reaktionerna på. Lägger man dem till de övriga som kommer köpa detta spelet så blir det nog en bra försäljning runt 5-10 miljoner första sex veckorna kanske?

Why? Gud & Moster hade precis börjat sätta sig