Speldesignern Harvey Smith berättar hur Bethesda lät Arkane Studios behålla sin vision om ett renodlat singleplayerspel.

Att släppa ett nytt varumärke med endast singleplayer är inte ett vattentätt sätt att tjäna pengar på i spelbranschen. Otaliga lanseringar har misslyckats med de premisserna men ändå lät #Bethesda Softworks #Arkane Studios behålla sin vision. Speldesignern Harvey Smith, med både #System Shock och #Deus Ex på meritlistan, berättar för Kotaku att det är ytterst ovanligt och hur många gångar har vi inte möts av oinspirerade multiplayerlägen "bara för att".

– Jag har inte haft den erfarenheten med andra utgivare jag jobbat med, som tvingat på multiplayer eller sagt saker som "förstapersonsläge säljer inte!" eller "RPG säljer inte!", säger Smith till Kotaku.

Kritikerna har nästan unisont hyllat #Dishonored så det ska bli spännande att se spelarnas omdömen efter helgens många marathon. Även försäljningen ska bli intressant att följa, höga betyg behöver inte betyda en given kassasuccé.

Hoppas fler tar efter! 11/10 Fast Skyrim Online är ju under utveckling så nog kommer dom göra ett multiplayerspel alltid eller det är väl ett sånt där MMO spel som man måste betala för varje månad? I såna fall är det inget jag kommer skaffa 11/10 Med risk för att överanalysera så verkar Bethseda ha fått rätt bra kläm på vilka SP-spel som faktiskt kan sälja och efter framgångarna med Skyrim är de kanske mer villiga att ge spel som Dishonored en chans. Vissa spels MP-mode (Spec Ops The Line är det... 10/10 Det finns inget absolut "bästa" läge. Det handlar i grunden om vilken typ av spel som man skapar. Läggs det tillräckligt med krut på SP behövs kanske inte MP, och tvärtom. 10/10 Good guy Bethesda! 10/10 Alla vet att det bästa är ett riktigt nice coop. 10/10 Ett bra versus är och har alltid varit chefen iofs... 10/10 Håller med helt o fullt , så tråkigt då de gör ett spel o sen klistrar dit Mulitplay bara för att . Bra exempel på detta är Crysis 2 och Max Payne 3 , även Mass Effect 3 lider av detta dock lite mera slipat. Det sämsta är att MP dels är ganska dåligt... 10/10 Bethesda är typ den enda riktigt stora developer och publisher företag som håller sig till SP eller hur? 10/10 För då skulle han per automatik tycka att det var bra spel? Missförstå mig inte; jag är ett fan av Elder Scrolls-serien och har lagt ner alldeles för många hundra timmar på trean, fyran och femman i serien (för att inte tala om alla jävla moddar), men... 10/10
Skicka en rättelse