Tredjepartsutvecklare fick utvecklingskit långt innan Playstation 4 utannonserades i februari. Ändå var det först då de fick reda på att maskinen innehåller 8 GB RAM-minne – innan hade #Sony sagt åt dem att 4 GB var det som gällde. Det är Stewart Gilray, vd för #Just Add Water, som avslöjat detta för Videogamer. 8 GB RAM kom som en positiv överraskning för dem.

– Först var det 4 GB. Vi fick reda på att det var 8 GB när Mark sa det på scenen, och då hade vi haft utvecklingskit ett bra tag, förklarar Gilray.

Gilray misstänker att det endast var de närmaste förstapartsutvecklarna som hade tillgång till den riktiga informationen. Vill du läsa artikeln i sin helhet, där Gilray bland annat förklarar hur "fantastiskt mycket minne" det rör sig om, så kan du hoppa över till källan.

Varför väljer Sony att göra så här? För att dribbla bort #Microsoft? Tror ni det kommer få några konsekvenser för första vågen av PS4-spel som redan är under utveckling?

Det var väldigt konstigt sagt...specsen är väl släppta?!? Eller vad va det för info som PS släppte vid en presskonferens för nån månad sedan? 12/04 Det kunda man ju redan på PS3 , så det ska nog va lugnt... 12/04 Har du bott under en jävla sten dom senaste månaderna? Under PS4 presentationen släppte dom all information. 10/04 Eh? Sony presenterade ju PS4 i februari och berättade att konsolen använder sig av 8 GB GDDR5 i en gemensam minnespool. Sedan dess har det kryllat av artiklar där detta har analyserats och där spelutvecklare uttalat sig om hur bra det är med ett gemensa... 10/04 Om det går att koppla mus och tangentbord till den, är jag med. Bra att de höjde iaf, om vi ska leva med denna konsollen i 8 år, lär 4 gig varit pisslite. 10/04 Enligt vilka specs om jag får fråga,, ? Såvida du inte jobbar inne på Sonys R&D avdelning så tvivlar jag starkt på att du faktiskt vet något om vilka minnen konsolen kommer ha, mest troligt användandes av lite logik så kan man inse att det troligtvis... 10/04 Att använda 8 GB GDDR5 som minneskrets är bra, det är extremt mycket minne om det används till grafik, det är mycket minne och snabbt minne när den används som RAM (för en konsol). Enda nackdelen är möjligtvis latens mellan CPU och GPU eftersom de jobba... 10/04 Nu har ju Sony fört diskussioner med rätt många spelutvecklare om vad de vill ha så GDDR är knappast något utvecklarna ser som en nackdel. Huvuddesignern bakom hårdvaran - Mark Cerny - är själv en legendarisk spelutvecklare. 10/04 Det handlar inte enbart om MHz på minnet, man kör fortfarande DDR3 som systemminne på PC för det är bäst lämpat för det på grund av att det har lägre latencer och söktid, vad en snabb CPU behöver jobba mot. G:et i GDDR5 står för just "graphic", alltså... 10/04 Jag vet inte. Kanske för att dom har sagt det helt öppet i sådär en månad nu! GDDR5 är SDRAM så som vanligt ram minne. Skillnaden är att den använder sig av en annorlunda design som ökar överföringshastigheten fast med nackdelen att varje modul måste... 09/04
Skicka en rättelse