Tusentals spelare på pc och Playstation 4 ska kämpa med och mot varandra i en döende värld.

En #Dayz-utmanare är född. Ja, åtminstone om #Sony Online Entertainment, studion bakom #Planetside 2, får som de vill med mmo-apokalypsen #H1Z1. I en värld som störtats av ett zombievirus är döden det enda givna, och det är i en sådan värld tusentals spelare måste kämpa med och mot varandra för den chansen att överleva.

Premissen har vi sett tidigare – å andra sidan har den roat oss flera gånger förut. Femton år har passerat sedan H1Z1-viruset lamslog världen och det är här din, min och alla andras resor börjar. Förutom de levande döda kommer hotet från andra människor, vilda djur och inte minst bristen på mat och vatten.

En gigantisk värld som ska bli ännu större

Världens sägs vara " lika massiv, som ni förväntar er av våra spel", säger utvecklarna via Reddit och den kommer med tiden att växa med både städer och natur. Spelarna kan slå sina kloka huvuden samman och bygga baser, ja, till och med fort. John Smeley, på SOE, är väl medveten om att zombiegenren är överfull men tror att de kommer sticka ut.

– Det är ett bestående mmo som rymmer tusentals spelare på dedikerade servrar.

Han säger också att det du önskar göra kommer vara möjligt. Det ska finnas ett bråddjupt crafting-system och möjligheten att köra bilar ("över zombier och andra spelare!", tillägger Smeley). Vill du bygga Woodbury från The Walking Dead ska du kunna göra det. Vill du leva ett stillsamt liv och odla grödor är det också ett alternativ.

Mmo-apokalypsen ska först komma till pc och senare till Playstation 4 ("Well, vi är ju Sony"). Free-to-play är modellen men Smeley hävdar att du inte ska behöva spendera en enda krona. Mycket snart ska vi också kunna se en livestream från spelet, men till dess får vi hålla till godo med de första bilderna och läsa ännu mer på Reddit.

Finns det mer plats på zombiescenen? Sony och H1Z1 tror och hoppas det.

Du kommer kunna ratta en mängd olika fordon.

Även i döda världar går solen upp.

Det är snällt att plocka upp liftare, men i det här fallet rätt riskabelt.

Tack till Fnux för detta #nyhetstips!
Eh, jo det är ganska exakt samma sak i detta sammanhang. 14/04 Själv hoppas jag på ett State of Decay liknande MMO. 13/04 Det var faktiskt just den egenskapen som gjorde DayZ-modden så framgångsrik. Det var när han började lyssna för mycket på fansen som spelet började förlora sin karaktär. 11/04 Hardcore i Diablo = din karaktär dör, du förlorar alla dina items. Du kan skapa en ny karaktär, springa tillbaka till dit lik och hämta dem igen. Samma sak. DayZ nämns till och med i wikipedia-länken du refererar till ffs, hur korkad får man bli att int... 11/04 Nej. Det är inte permadeath. Inte ens nära. 11/04 H1Z1 = HettZett 11/04 Det är ju precis det jag sa. Du kan inte förlora något annat än utrustning i DayZ. Du kan inte erhålla nivåer än eller utvecklas på annat sätt än genom utrustning. Din karaktär dör. du startar en ny varje gång du respawnar. Om du väljer att ha samma uts... 11/04 Permadeath = Permanent death. Alltså ungefär som HC i Diablo 3. Du dör så förblir din karaktär död. Du respawnar alltså inte. http://en.wikipedia.org/wiki/Permanent_death Dör du i DayZ så dör inte din karaktär "på riktigt" utan du tappar bara alla dina... 11/04 Vänta nu... Ska Rocket lämna DayZ? Man kan ju nästan hoppas att Bohemia själva tar över med sitt eget team och skippar motorn de kör på nu. Det mesta som har gjorts är ju i princip simpla saker som redan har funnits sen tidigare. Samt så är Arma 3 motor... 11/04 Det får komma jäääääkligt fort, PS4:an samlar damm. Kanske dags att byta next gen konsoll? 11/04
Skicka en rättelse