Inte en megatexture så långt ögat ser.

Med en far som grundat #Id Software och kodat titaner som #Doom och #Quake kan man tycka att Ryan Carmack borde närma sig spelprogrammering med viss försiktighet. Men icke – John Carmacks nioårige son har släppt sitt första spel.

Megatextures, soft-edge shadows och crepuscular rays är några av alla de tekniska begrepp som den unge Ryan inte implementerat i sitt spel. Det behövs nämligen inte i denna enkla #Pong-klon som går under namnet Angry Face. Spelet har kodats i Unity och C#, och Ryan har fått hjälp av sin far med kodandet. Du kan välja mellan svårighetsgraderna normal, hög och "grandma mode".

Ryanss debut infriar kanske inte drömmen om ett nytt kodargeni vid namn Carmack, men om du tycker att nioåringen redan bränt sina skepp har han en fyraårig lillebror som ännu inte gjort sin kodarpremiär. Och för tangentbordsvurmare värmer kanske följande besked av Ryan Carmack:

Also, my game can only be played on a PC, Mac or laptop. It doesn't play on smart phones or tablets.

Skicka en rättelse