"Du spelar inte Dayz, du spelar utvecklarversioner", säger producenten.

Den fristående versionen av #Dayz har under sina nio månader som early access-spel fått massor av skälll från spelarna. Det utvecklas för långsamt, på fel sätt, är för dåligt och så vidare. Nu har producenten Brian Hicks tröttnat, och i ett ganska rakt inlägg i spelets forum förtydligar han att early access är något annat än ett färdigt spel.

You are not playing DayZ, you are playing development builds. Early development builds.

DayZ is 11 months into principle development, on what should be a 3 year standard development cycle. I can't force you to be a fan of DayZ, but I can call this out:

Defining or judging what DayZ is by a build so early in its development is much a kin to judging a painting within the first few brush strokes. Hell, even Bob Ross's paintings didn't look great for the first few minutes (until you realized what it was he was making).

I can promise you none of your favorite AAA games played, or even resembled the final product that early in their cycles. (Okay, maybe some of the larger titles that push small incremental updates out every 12 months - but we all know those are special snowflakes)

Take a break, and come back in beta or even the full release. The Early Access period of development will have many peaks and low, low valleys. This is the nature of software development. Yes, it is stressful as heck - for all of us, but you get to be part of shaping the DayZ experience.

For me, its worth it - for some of you, it might not be. No one can fault you for that.

Så, förvänta dig inte samma välpolerade upplevelse som med fullprisspel, utan ta en paus och återvänd närmare release, är Hicks råd. FZ:s råd är att göra som vi – testa #Unturned under tiden.

Tack :) 10/09 Wow, du verkar rätt förbannad. Så Hicks och de andra ska alltså förklara sig ytterliggare och be om förlåtelse för att de inte utvecklar spel i fantasifart? De är idioter allihop eller hur? Du och de i din skara hjälper ju till så mycket med all vrede... 10/09 Alla vet om det där, problemet är inte att det är alpha utan att det skulle ha släppts med samma funktionalitet som modden NOVEMBER 2012. Det har fortfarande, snart två år senare, inte alls samma funktionalitet som modden. Att det är alpha har inte med... 10/09 Det är modigt att skriva på ett forum när man har uppenbara dyslexiproblem. Din kommentar gör inte saken bättre. 10/09 Om folk kunde läsa och lägga manken till innan de "investerar" i ett spel istället för att GNÄLLA. 10/09 Testade för ett halvår sedan ungefär och tyckte det var sjukt tråkigt. Men det betyder inte på något sätt att jag kommer gnälla på spelet, utan att jag väntar på den färdiga produkten innan jag testar igen. Tycker jag att det är kass då, ja då är det... 10/09 http://fc07.deviantart.net/fs70/f/2011/266/1/1/grammar_nazi_ludwig_by_soviet_signal-d4aqrnt.jpg 10/09 Det intressanta är att om du laddar ner den nya map-packen till Arma 3 som innehåller alla vanilla kartorna till Arma 2 och installerar Breaking Point så har du ALLT som DayZ SA har. Minus lag och framedrops. Och den nya New Haven är så bra att man skul... 10/09 Vill man inte spela ofärdiga spel så ska man inte köpa ett spel som är i Alpha/Beta. 10/09 Sälj det istället, killen vill ju inte hålla på med spel ändå, Dean Hall 10/09
Skicka en rättelse