Att spelvärldens affärsmodeller har förändrats drastiskt de senaste åren råder det ingen tvekan om. För tio år sedan hade man fått en enkelbiljett till hospitalet om man hävdade att många gratisspel idag skulle ha högre omsättning än traditionella retail-titlar. Vid sidan av F2P har också crowdfunding ställt många saker på sin ända, något som fortfarande förvirrar många enligt spelskaparen Chris Roberts, mannen bakom #Star Citizen och som till dags dato dragit 55 miljoner dollar direkt från sina kunder.

– Många branschmänniskor brukar klappa mig på ryggen och gratulera mig till faktumet att jag går med vinst innan spelet ens har släppts. Deras min brukar förändras ordentligt när jag förklarar att jag planerar att spendera varenda krona innan lanseringen.

Tidigare har spelbolagen fått göra riskkalkyler över hur mycket de tror ett spel kan tjäna in och anpassat utgifterna efter det. Därför har radikalt misslyckade spelsläpp direkt påverkat företagens framtid. #Irrational Games är färskt exempel - #Bioshock: Infinite nådde inte målen och Ken Levines studio fick skalas ner radikalt. När utvecklare nu genom crowdfunding kan få betalt i förtid kringår man det problemet men skapar samtidigt nya: levererar du inte en produkt köparna är nöjda med lär din nästa insamling vara hyfsat dödsdömd.