När #World of Warcraft-expansionen #Warlords of Draenor slog upp portarna förra året kunde spelarna besöka Outland så som det såg ut innan allt gick åt skogen. Men de flygande riddjuren fick stanna i stallet, och där kommer de förbli även framöver.

Polygon intervjuar lead designer Ion Hazzikostas som förklarar att flygande mounts helt enkelt förstör mycket av designen och att de därför inte kommer implementeras framöver:

– Det finns definitivt en bekvämlighet i att kunna utforska världen i tre dimensioner, men det kommer på bekostnad av gameplay-element som riktad utforskning, till exempel att försöka lista ut vad som finns på toppen av ett berg och hur man tar sig dit.

Ett annat exempel Hazzikostas nämner är ett fängelseläger där man som spelare behöver rädda en fånge. Under normala omständigheter måste man slå sig genom lägret, men med flygande mounts är det bara att landa rakt på fången och klara uppdraget direkt – något som enligt Hazzikostas får världen att kännas mindre.

Många förespråkar den modell som använts tidigare, där spelarna kan låsa upp flygande mounts först när de nått expansionens level-tak. Men det är alltså inte aktuellt i Warlords of Draenor.

Att dom har ändrat uppfattning säger jag inte emot, och det är ju det som är problemet. Oavsett när dom sagt det... 26/05 En post för två år sedan, långt innan WoD släppts och då spelet knappast var färdigt.. är väl rätt självklart att de ändrat uppfattning sedan dess. 26/05 Inte? http://us.battle.net/wow/en/forum/topic/10571977123#6 "We intend to disallow flying while leveling from 90 to 100, and have flying become available again in the first major patch for Warlords of Draenor." 26/05 Blizzard skulle ju kunna göra om hur flygmounts fungerar. De måste inte vara afk vänliga utan kan ha en staminabar eller någon funktion som gör att man måste klicka på en knapp för att flaxxa med vingarna. 26/05 Man har egentligen aldrig behövt det, förutom de ställen likt Netherstorm, Uldum där de satte instanser ute och högt upp i luften, design val. Men efter att ha introducerat de t4 expansioner sedan och haft det 4 innan denna så har folk vant sig vid det.... 26/05 Flying mounts behövs inte i den här expansionen, så tätt med flightpaths ändå dessutom gjorde flying mounts det bra mycket lättare för botar. 25/05 PvP servrar har inte varit riktigt pvp sedan vanilla ss-tm och aq40 öppningen. Allt efter det har varit 3 gankar 1, 1 gankar någon med lågt hp som slåss mot något annat eller helt enkelt låglevel ganking. Deras egna ord om varför de tog bort flygandet... 25/05 Aha, jag förstår. Nåja, själv har jag haft turen att hamna i en guild där vi alla har blivit vänner, och hållit på i en sådär 8 år. Även om vi knappast är HC så är våran guildchat något man kan prata igenom, och raiderna ett ställe vi samlas runt och... 25/05 Jag spelar i en guild, men efter att ha varit borta ifrån spelet i 5-6 år, så har jag valt att joina en casual raidinguild istället för en hardcore raidingguild som jag tidigare var i (då jag jobbar för mycket nu för att ta på mig ett sånt åtagande).... 25/05 Personligen tycker jag detta är ganska intressant då det visar på vad många spelare vill få ut av world of warcraft. Jag roade mig med att följa en tråd där folk berättade om hur detta förstörde spelet totalt för dom, hur dom kände sig svikna och ledsna... 25/05
Skicka en rättelse