Vid sidan av att vara smått legendarisk utvecklare ([[Populous]], #Black & White) och grundare av #Lionhead är [[Peter Molyneux]] känd för sin stora käft. Hans förmåga att hajpa kommande alster till smått absurda nivåer kunde upplevas inför både B&W och #Fable. I en pratstund med Joystic berättar den gode britten att han ångrar sitt agerande inför Fable-släppet.

Samtalet spinner vidare på ämnet små utvecklare och små spel. Molyneux finner det sorgligt att utvecklarna väljer att lyfta fram givna storsäljare på bekostnad av mindre, men kvalitativa projekt, exempelvis PS2-äventyret Ico.

Avslutningsvis: trots självkritiken kan den gamle pratkvarnen inte låta bli att falla tillbaka i gamla spår. Lionhead har ett nytt, än så länge hemligt projekt i görningen och när han frågas om detaljer ger han detta blygsamma svar:

It's going to be the most amazing game ever.

tycker inte vi ska kasta smuts över herr Molyneux .. han försöker ju ändå komma på innovativa ideèr i varje nytt spel. 18/07 Half Life 2 blev ganska så sönder hypat av press och hela half life communiten(sp?) 17/07 Spel-press som inte försöker hålla sig på välvillig fot med de stora utgivarna kan få problem med att få spela nya spelen (vilket säljer tidningar). Var det två från svenska PCG som åkte till Usa för att få se ett nytt spel bara för att inte ens få tala... 17/07 Jag tror att just spelpressen är den stöstra boven när något hypas. Man kan ju knappast klandra utvecklare för att de hävdar att just deras spel är the shit - de vill ju trots allt sälja många ex av spelet. ...men måste speljournalister se helt okritisk... 17/07 När det gäller hype är väll spelpressen inte direkt motvilliga på att haka på heller... 17/07 Nu ser han ju på det med lite självdistans också, "The most amazing game ever" är ju uppenbarligen ett skämt för att folk väntar sig att han ska hypa :) Sedan kommer han väl att göra sitt bästa för att få det så, men kul att återigen se idéernas mästare... 17/07 Black & White var innovativt, därtill rejält kul. Tyvärr bara ett tag, briljanta idéer i halvdant utförande ställde till det. Det borde alla vara beredda att förlåta storheten Molyneux för, kanske till och med tacka - om inte annat lärde han oss att sal... 17/07 jag förlåter honom aldrig för black & white! "i lejonets kula" var ju fan månadens höjdpunkt.. 16/07 Om han fortsätter med att hypea kommer folk bli besvikna oavsett vilket spel han släpper. 16/07
Skicka en rättelse