Istället går man ut med viktig information om framtiden i dag.

Bungie har ställt in den tredje livestream man hade tänkt genomföra i dag inför Destiny 2-expansionen Curse of Osiris. Anledningen är de senaste dagarnas kritik mot att Bungie inte varit helt öppna med hur spelets erfarenhetspoäng (XP) delas ut.

Istället tänker företaget i dag gå ut med "högre prioriterad information om Destiny 2" på sin blogg. Företagets ledning kommer berätta om sin syn på varumärket Destiny, om framtidsplanerna och om ändringar som gjorts baserat på den senaste tidens spelarfeedback, skriver man.

Tomorrow, we had planned to conduct the final stream prior to the launch of “Curse of Osiris” to show off some of the weapons and armor the expansion includes. Instead, we are investing all our efforts into delivering some higher priority information about Destiny 2. You’ll hear from studio leadership about their assessment of Destiny all up, they’ll talk about our goals for the game going forward, and you’ll also learn about how we’re reacting to your feedback with some game updates that will arrive in the next few weeks.

Det var i helgen som Reddit-användare avslöjade att Destiny 2:s XP-system saktas ner väsentligt i vissa sekvenser, vilket ledde till misstankar om att Bungie gjorde det för att locka folk att betala riktiga pengar för att snabba på progression. Bungie tog snabbt bort systemet, men "glömde" nämna att man samtidigt höjde gränsen för att levla upp från 80 000 till 160 000 XP, varpå kritikerstormen rullade igång igen.

Men i uttalandet ovan låter det som att Bungies PR-folk förstått och tar kritiken på allvar. Och gissningsvis går man spelarnas önskemål till mötes under dagens tillkännagivande.

En sak står klar: höstens massiva kritik mot lootlådor har fått spelarna upp på tårna, och företag som värnar som sitt anseende bör vara helt öppna och uppriktiga med vad de gör med sina spel.

Destiny 2: Curse of Osiris ska släppas någon gång i december, är vad som tidigare sagts.

Skicka en rättelse