För att skapa bra upplevelser måste medarbetarna må bra, menar Spencer.

Jag har uppfattat Phil Spencer på Microsoft som en typisk amerikansk företagsledare med bred käft och snudd på irriterande självsäkerhet, men efter att ha lyssnat på honom prata om vikten av bra företagskultur i 45 minuter har min syn på honom förändrats. Han utgår från sig själv, vad spel väckte hos honom redan när familjen fick sin första pc och hur han slogs av sin första insikt kring spelandets potential efter att ha blivit mördad i Ultima Online.

Han berättar om hur Microsft var nere i en rejäl svacka för några år sedan, underbyggd av irriation kring hur företaget kunde vara sena på pucken med stora trender. Det förändrades när Satya Nadella blev VD och tvingade företaget till en omstart, ett projekt som fyra år senare fortfarande pågår. Spencer menar att med facit i hand är det självklart att man inte kan bygga spännande och intressanta världar när företagskulturen inte är bra.

Spencer berättar om hur han redan en månad efter att han blev chef över Xbox-divisionen fick han möjlighet att prata på ett stormöte. Det råkade också vara precis i svallvågorna efter den smått katastrofala avtäckningen av Xbox One. Spelarna var missnöjda, aktien dök och framförallt var teamet hos Xbox besvikna och ansåg att ledarskapet blivit helt tondöva.

Man tog en chans, berättade om hemliga planer som inte skulle avtäckas förrän flera månader framöver, och inget läckte. Det var en viktig milstolpe för att han skulle lita på sina medarbetare, och de på honom som chef. Han pratar också om vikten av att skapa världar som välkomnar alla, för spelbranschen har en sådan kraft idag att den faktiskt påverkar vårt samhälle.

Släng på snacket i en separat flik och lyssna.

Skicka en rättelse