Spöade både Clash Royale och andra mobila stortitlar i snabbhet.

Sajten Sensor Tower kartlägger och analyserar mobilspelsmarknaden och nu rapporterar de att att Iphone-versionen av Fortnite har nått inkomstmilstolpen 500 miljoner dollar, vilket med dagens kurs motsvarar drygt 4,64 miljarder svenska kronor. Och det tog mindre än ett år, närmare bestämt 326 dagar. Det innebär ett snitt på 14,2 miljoner kronor om dagen, en takt som spöar exempelvis Clash Royale. Majoriten av pengarna kommer från den amerikanska marknaden som stod för hela 64 % av intäkterna.

Som bekant tar Apple 30 % av alla inkomster via App Store, sisådär 1,5 miljarder kronor, något Epic Games lyckades undvika på Android-plattformen genom att inte använda sig av Google Play. Där har man dock en bit kvar till ovan milstolpe då Android-användare bara spenderat en femtedel så mycket pengar som Ios-spelare.

@Hipshot: Nu har inte jag upplevt några som helst krångel med Steams chatt och det är ju inte en dedikerad chatt som ICQ. Men visst, Valve har inte varit ett under av effektivitet. 12/02 Jag måste dock säga, att visst att det tar tid att komma på bra ideer, fast när det kommer till steam friends och deras chat så är den FORTFARANDE sämre än ICQ, man har alltså lagt pengar på att gå tillbaka i utveckling. 12/02 @eld: För att Steam hade förmånen att etablera sig utan någon direkt konkurrens. Även om det tar oerhört lång tid att komma på bra idéer så är det en lyx att inte behöva oroa sig över vad andra gör på marknaden. Epic måste bröta sig in på marknaden och... 12/02 Epic har nästan lika många MAU som valve har, så varför måste valve vara försiktiga men epic kan röja fram sina updates? Om folk vill att epic ska ha 15 år av updates i år så borde även steam kunna gå igenom 15 år av updates i år. 12/02 @eld: För att det tar hujedamig mycket tid att gå från intet, via idé, till en färdig produkt. Särskilt när man har miljonas människor som är inloggade 24/7 året om. Då krävs det rätt mycket finkänslighet i uppdateringarna för att inte störa alla dessa... 12/02 Om epic ska arbeta sig upp till Steams features på ett halvår, varför gjorde då inte steam det under sina ~15 år. Det finns bara ett sätt att tävla mot steam, och folk kommer inte gilla det. 12/02 Håller med, det är tragiskt. Dom har lagt pengarna på att exklusivitetsavtal hellre än att utveckla features. Kan inte bli sämre för konsumenterna... hoppas bara att folk inser detta. Att använda en tjänst i hopp om att "det blir nog bättre i framtiden"... 12/02 Svarar båda Givetvis och som jag sa så behöver de komma med detta ganska så snart för att kunna locka över fler personer till sin plattform. I nuläget är det mest för utvecklarna själva att behålla pengar, men lyckas de inte få flera core features på... 12/02 @trickeh2k: Att man kan lansera något som ligger bakom konkurrenterna när det kommer till features och dylikt. Standarden är Steam, hoppas man få över kunder/användare så måste plattformen vara i nivå med dagens Steam, inte Steam för 3-4 år sedan. 12/02 @trickeh2k: Jag tänkte förstås att de kopierar idéer och inte koden. När de redan har idéer levererade av andras svett och pengar så är det ju betydligt enklare än att behöva komma på idéer själv. 12/02
Skicka en rättelse