Och EA:s satsning verkar minst sagt ha lönat sig.

Nyhetsbyrån Reuters har i dagarna rapporterat att Tyler Blevins, kanske mer känd under sitt alias "Ninja", fick runt nio miljoner kronor i betalt för att streama Apex Legends vid releasen. Ninja var en av flertalet högprofilerade streamers som deltog i marknadsföringskampanjen, och själv kan han skryta med fler än 13 miljoner följare på Twitch.

Representanter för både Electronic Arts och Ninja har avböjt att kommentera överenskommelsen, men i vakan av releasen kan vi åtminstone konstatera att EA:s marknadsföringsavdelning gjort det mesta rätt. Efter bara en månad på marknaden hade man nått fler än 50 miljoner spelare, och populariteten lär inte dala i första taget.

Så här sade Drew McCoy, lead producer hos EA, om lanseringen:

Vi ville verkligen skapa en dag när du inte kunde undvika Apex om du brydde dig om spelande, och vi ville att det skulle kännas som en händelse som inträffade överallt Jorden runt på den dagen. Vi hade streamers från hela Europa, Latinamerika, Nordamerika, Korea och Japan, så att vi kunde få ut vårt budskap och folk skulle se spelet.

Är du en av de 50 miljonerna?

@1337Figaro: Styckeindelning, människa! Vi kan korta ner din text till följande: Lönsamhet innebär en högre ersättning för lagt arbete. Ganska simpelt egentligen (tänk på det vid din löneförhandling). Samt nej, alla företag ägs inte av privatpersoner.... idag 09:28 Sjukt igår 18:59 Jag tror han pratar om hur storföretagen snackar om att spelutveckling är dyrt och att de måste fylla spelen med microtransactions för att det är så svårt att gå runt. igår 12:40 Ska försöka ge exempel som jag tycker förklarar ganska bra om "varför" dem ska få dem här pengarna. Det bor 7.7 miljarder människor på jorden. I Los Angeles där mycket speciellt dyr film och musik utvecklas bor det 4 miljoner människor. Med en sån stor... igår 03:51 Så om jag förstår dig rätt? för att världen är som den är så är man en nollförstående kommunistisk snöflinga om man har en åsikt och önskan att världen kanske vore på ett annat sätt? igår 02:38 Söker inte din klapp på axeln. Besvarade en tråkig kommentar som saknade underlag. Sen är det ju ironiskt att du klankar ner på att jag refererar till varför jag tycker kommentaren saknar underlag när du själv använder samma elitism och retorik som jag... igår 00:05 Tillbaks! 16/03 Hade du inte varit så sjukt dryg och nedvärderande i dina inlägg hade du fått en klapp på axeln. Men din elitism gör mig bara provocerad. Jag håller dock med dig om att man måste förstå ett större sammanhang när det gäller marknadsföring och PR samt vil... 16/03 De har ju rätt om de med "vi" är bottenskraparna i spelbolagen, dvs., programmerare, grafisk designers, osv., för vi ser ju vart pengarna läggs främst. 16/03 Jag förstår EA när dom väljer den här typen av marknadsföring. Jag tror också att det är något man kommer se mer utav. Jag vet inte hur det var i Ninjas fall, men en ganska populär Battlefield streamer/youtuber som jag följer gjorde också reklam för ape... 16/03
Skicka en rättelse