Anekdoter från Troika-tiden och deras kaxiga pitch till Paradox för uppföljaren.

När man tittar på vilka spel som släpptes i november 2004 är det inte så konstigt att Vampire: The Masquarade - Bloodlines sålde dåligt, med konkurrenter som Halo 2, Half-Life 2 och en liten titel vid namn World of Warcraft. Det är snarare spektakulärt att vi 15 år senare fortfarande pratar om det. Responsen på att Paradox Interactive och relativt okända Hardsuit LAbs ska göra en uppföljare var också väldigt positiv, mycket tack vare att Brian Mitsoda återvänder som manuschef.

Blott tolv timmar efter annonseringen på GDC i mars satte han sig ner, tillsammans med producenten Christian Schlütter för att prata med Noclip om såväl arvet från det första spelet och hur en uppföljare ens spikades. Hardsuit satte igång med en pitch direkt när Paradox köp av World of Darkness-varumärket blev officiellt, utan att ens veta om de var sugna på en uppföljare eller redan hade startat en med en annan studio.

Skicka en rättelse