Tim Sweeney är i Twitter-tagen igen.

Sedan Epic Games Store öppnade i december har debatten rasat, framför allt kring det faktum att Epic knutit en rad exklusiviteter till sig; Metro Exodus, Borderlands 3, The Walking Dead: The Final Season och The Outer Worlds är några av titlarna som är tids- eller helt exklusiva.

Epic har tidigare sagt att de "aldrig vill göra så igen", och syftar på hur de i ett väldigt sent skede ryckte Metro Exodus från Steam. Senare förtydligade Epics Tim Sweeney att "vill inte" icke är detsamma som "ska inte", och öppnade för fler exklusiviteter, oavsett vad som sagts om Steam.

Samma Sweeney säger nu att man är beredd på att både sluta opp med exklusiviteter, och kanske till och med sälja sina spel på Steam – men det finns ett stort men. Steam ger i nuläget från 70 till 80 procent av vinsten till utvecklare och utgivare (beroende på hur bra spelet säljer). Epic, däremot, ger 88 procent av vinsten till skaparna och förläggarna. Om Valve börjar göra detsamma (sannolikhetsgraden lämnar vi osagd) lovar Sweeney att tänka om med exklusiviteter.

Sweeney förtydligar i senare tweets vad han menar med inga "major strings attached".

...games can use any online systems like friends and accounts they choose, games are free to interoperate across platforms and stores, the store doesn’t tax revenue on other stores or platforms (e.g. if you play Fortnite on iOS+PC).

More “no major strings attached”: If you play the game on multiple platforms, stuff you’ve bought can be available everywhere; no onerous certification requirements. Essentially, the spirit of an open platform where the store is just a place to find games and pay for stuff.

Du kan givetvis påverkas av algoritmer ändå - innehåll kan styras beroende på tidpunkt på dygnet, antal klick vid specifik tidpunkt, sidvisningar och bandbreddsanvändning (som är svårare att komma ifrån), som några exempel. Dessutom påverkas du indirekt... 02/05 oss osm 100% använder adblockers och noflash och ghostery och no tracking opch tor browsers då? jag har då inte sett en annons på flera år 02/05 @hannes.theorell: Det var ingen kritik som sådan, mest en tanke kring att orsak inte är detsamma som verkan. :) Användandet av algoritmer för att sammanställa, värdera och tillämpa variabler är otroligt praktiskt, men det blir också väldigt diffust när... 30/04 Sant. För egen del har jag mest erfarenhet av att utnyttja Facebooks och Googles algoritmer i marknadsföringssyfte. Jag bedömer att de är betydligt mer komplexa än vad man som marknadsförare får veta av kontaktpersonerna på företagen och de är betydligt... 30/04 @hannes.theorell, @eld: Spännande hur många på digitala plattformar (oavsett om det är, säg, Instagram eller Steam) som slänger sig med formuleringar som "algoritmen gör X" eller "algoritmen baseras på Y" - algoritmer kan vara otroligt simpla, men också... 29/04 Visa vem fan det är som bestämmer! 28/04 Det är uttalanden som det här som gör att det är meningslöst att föra en diskussion om saker på internet. Du börjar med att erkänna att du inte är insatt men ändå anklagar du folk för att vara fanboys. Sedan fortsätter du med ren spekulation om framtide... 27/04 Inte om man köper hos dom när dom håller på med exclusivitetsdeals som dom gör nu, om det funkar kommer dom fortsätta och om du tror att det kommer gynna konsumenter så tror jag du har fel. Jag vill inte påstå att Steam inte är potentiellt lika greedy... 27/04 Jag håller med. Lönsamheten bestämmer i slutändan. Jag tror dock Epic Games Store i teorin redan är omsprungna dock. Min gissning är att streaming kommer vara den stora grejen inom några år. Det kommer kanske ske innan EGS hunnit komma i kapp Steams anv... 26/04 Att försöka köpa till sig användare till en underutvecklad plattform kan väl knappast anses som en konkurrenssituation som på något vis gynnar konsumenten. Den dagen Epic kan konkurrera med kvalitet eller pris då snackar vi. 26/04
Skicka en rättelse