Maxime Beland blir en del av den nya kreativa satsningen.

Förändringarnas vindar verkar blåsa rejält kring Ubisoft. Efter tunga besvikelsen Ghost Recon Breakpoint försenade man flera storspel och surret sade att speljätten skulle bli petigare med spelen man släppte igenom. Igår skrev vi om den nya Ubisoft-strategin; en omstrukturering av kärnteamet med runt 100 designers och producenter som guidar de faktiska utvecklarna.

Målet är att släppa mer varierade titlar, och komma bort från den nötta Ubi-formen.

Maxime Beland blir en del av "nya" Ubisoft. Detta enligt uppgifter till VGC. Beland lämnade i fjol Ubisoft för Epic Games, men återvänder redan nu för att ta ansvar för det nya kärnteamet.

Beland will act as a new vice president for Ubisoft’s influential editorial team, helping guide various games across the company.

Beland är knappast en duvunge på företaget, utan har tillbringat 19 år hos Ubisoft. Han är känd som lead designer och creative director för Rainbow Six: Vegas, och jobbade även med det första Assassin's Creed (2007). 10-talet präglades av Splinter Cell då han jobbade som creative director för de två senaste titlarna i serien, Conviction (2010) och Blacklist (2013). Kanske Beland blir mannen som till sist ger de senaste årens Splinter Cell-rykten vatten på sin kvarn?

Skicka en rättelse