"Vi har mycket jobb att göra."

Den senaste veckans hetaste potatis har varit den om det grafiska i Halo Infinite, som kritiserats kraftigt på sina håll. Två tredjedelar av FZ-läsarna uttrycker en besvikelse, och nu uttalar sig 343 Industries i ett gemensamt meddelande – där de håller med i mångt och mycket om kritiken.

Man säger att ett uttalat mål – efter både community-feedback och lärdomar från Halo 4, 5 och Halo Wars 2 – att man strävade efter en klassisk look, som "definierade originaltrilogin". Detta innebär något "renare", men man understryker att detta inte är lika med färre detaljer.

Det är en estetik som 343i kommer hålla fast vid, men kritiken rymmer mer än så här.

Det som kanske diskuterats mest är spelets "visual fidelity", och 343i säger att de fått mycket negativ feedback kring platta objekt och karaktärer, en "plastig" känsla och "trist" ljussättning. 343i har läst allt detta (och även tagit del av memes) och är alltså på många plan rörande överens med spelarna. Även om demon var flera veckor gammal, erkänner 343i att de har jobb att göra.

We've read your comments, we've seen the homemade examples of retouched content, and yes we've heard the Digital Foundry assessments. In many ways we are in agreement here – we do have work to do to address some of these areas and raise the level of fidelity and overall presentation for the final game.

De räknade med en del av kritiken, medan annan var mer oväntad och ska ha lett till att teamet har nya "möjligheter och överväganden" att ta ställning till. Någon de tar "väldigt allvarligt" på. Det finns inga mer konkreta svar än så, men 343i lovar att jobba hårt för att möta förväntningarna.

Hela utdraget med det grafiska finns undertill, och ännu fler svar finns på Halo Waypoint.

Klicka för mer information

First, we want to acknowledge that yes, we’ve heard the feedback coming from parts of the community regarding the visuals in the Halo Infinite campaign demo. While we see and hear far more positive than negative, we do want to share a bit more context. From our perspective, there are two key areas being debated around the community – overall art style and visual fidelity.

Based on our learnings from Halo 4, Halo 5, and Halo Wars 2 – along with strong community feedback – we decided to shift back towards the legacy aesthetics that defined the original trilogy. With Halo Infinite, we’re returning to a more ‘classic’ art style which was a key message going back to the very first reveal that garnered enthusiastic and positive responses. This translates to a more vibrant palette, “cleaner” models and objects with less “noise”, though it doesn’t mean less detail. While we appreciate this may not be everyone’s personal preference, we stand by this decision and are happy to see it resonating with so many fans around the world.

The second theme being discussed involves visual fidelity. Negative feedback in this area includes comments around characters and objects appearing flat, simplistic and plastic-like, lighting feeling dull and flat, and object pop-in. We’ve read your comments, we’ve seen the homemade examples of retouched content, and yes we’ve heard the Digital Foundry assessments. In many ways we are in agreement here – we do have work to do to address some of these areas and raise the level of fidelity and overall presentation for the final game. The build used to run the campaign demo was work-in-progress from several weeks ago with a variety of graphical elements and game systems still being finished and polished. While some of the feedback was expected and speaks to areas already in progress, other aspects of the feedback have brought new opportunities and considerations to light that the team is taking very seriously and working to assess. We don’t have firm answers or outcomes to share yet but the team is working as quickly as possible on plans to address some of the feedback around detail, clarity, and overall fidelity. The team is committed and focused on making sure we have a beautiful world for players to explore when we launch.

Skicka en rättelse
Rent spontant var jag lite kluven hur 343i skulle finpolera grafiken från Halo 5 till Halo Infinite? Hade vi blivit imponerade om det hade varit enligt den gamla formalia eller kanske var det nödvändigt med något mer banbrytande med den öppna världen?... 01/08 Onödigt att säga att någon borde vara orolig. Jag själv "försvarar" ingenting här, har inget intresse av krig mellan fanboys. Jag konstaterar bara att spelet ser väldigt roligt ut och att det är viktigare är grafiska detaljer. Kanske är fler som känner... 01/08 Lite kul är det när fanboysen förklarar att det faktiskt är snyggt och jätte next-gen, innan utvecklarna själva medger att det ser ut som skräp. "...men 4k ju!" 01/08 Crysis 3 ser riktigt bra ut. Halo njaaaa 31/07 Får hoppas att nästa Demo, de Demonstrerar, inte enbart är en Demoinspelning, utan visas som live Demo för hela Xbox Demografin. Ett Demo som måste Demonstreras på Series X, annars lär det få en Demoraliserande effekt för hela Demografin och leda till... 31/07 Jag inga problem med grafiken. Tvärtom blev jag riktigt sugen på spelet. Tycker att det ser ut som ett Halo ska. 31/07 https://youtu.be/I-zipPLSdRI Hmmm. En som jobbar med spelet. Eller officiella uttalande? https://youtu.be/T0sydRujLXY Inte så många månader på sig att ordna till det. 31/07 Skrev det bara för att jag är trött på att du smutsar ner varenda tråd du är med i. Ditt extrema fanboyskap är så jäkla tröttsamt. Tar och hittar mig en annan site där du förhoppningsvis inte finns. Ha det. 31/07 Av det demot hade blir det bara snyggare. Det var ett bra demo. Långt demo. Om dem Någon gång släpper ett spelbart demo blir det nog denna fast nyare build. Slut diskuterat. 31/07 Nej inte ens lite orolig. Äldre build. Har också dem erkännt. Utan Raytracing. Har dem också erkännt. 31/07