Vi konstaterade i vår förhandstitt av Marvel's Guardians of the Galaxy att det känns som reaktion på vad som gick fel med Marvel's Avengers; inget dlc, inga mikrotransaktioner, strikt singleplayer.

Enbart solospelande ter sig kanske lite märkligt i ett spel som fokuserar på de fem hjältarna Peter Quill, Gamora, Drax, Rocket och Groot, men i en intervju med Gamesindustry utlovar Eidos-Montréal "sociala inslag" (och nej, här menas gudskelov inte Facebook, Twitter och sånt).

Du spelar som Quill men kan dela ut uppmaningar till de andra fyra. Patrick Fortier, gameplay director, menar att det handlar om mer än att "kommendera drönare". Det ska kännas levande.

Du som kan ditt Guardians of the Galaxy vet att gänget inte alltid drar åt samma håll. Det här samspelet upptäckte teamet tidigt, och det gjorde att man landade i att ge oss dialogval.

That's why we wanted to have the conversation system. The social filler is very important to our game. Yes, we have traversal mechanics and combat mechanics, but the social mechanics are part of both.

De här mekanikerna sträcker sig bortom striderna. Inför spelets action kan du slänga käft med gänget och trycker du på rätt knappar (pun intended) kan du peppa dina vänner till att prestera bättre. Fortier säger att samspelet genomsyrar hela actionäventyret, och det var viktigt för dem att galaxens väktare känns levande "100 procent av tiden". 26 oktober är det upp till bevis.