Games as a Service är ett koncept där spel inte ses som isolerade upplevelser, utan snarare plattformar att bygga vidare på för att generera intäkter över tid istället för bara vid inköpstillfället. Det får en givetvis att frukta lite för det svulstiga singleplayer-spelets framtid, men enligt Xbox-chefen Phil Spencer är denna typ av mer riskabla projekt något som de satsar på.

Vi bygger förmodligen fler av dessa nu än vi gjort i Xbox historia. Plattformsägare – vare sig plattformen är en prenumeration, en hårdvaruenhet eller en butik – investerar aktivt i nya och förmodligen mer riskabla saker, för om det fungerar så finns det ett värde för oss i att få in spelare i ekosystemet.

Ett sätt att minska risken är att låta spelare börja testa spelet redan i ett tidigt skede, i form av early access. Då kan man inte bara dra nytta av tidig feedback, utan även börja dra in pengar för att finansiera projektet. Xbox har sedan tidigare det väldigt begränsade Game Preview-programmet, och det är inte omöjligt att det utökas och kanske även kombineras med streamingfunktionen Xcloud.

När vi kan streama till vilken enhet som helst – en PC eller kanske en telefon – då kan vi verkligen titta på hur vi kan få ut mer av sån här early access [...] till och med som finansieringsmodeller för skapare ibland.