Bayonetta 3 bekräftades redan 2017, men efter avslöjandet blev det tyst. Det var först i somras som spelet klev ur radioskuggan. Nyligen släpptes det också, med finfint FZ-betyg som följd.

Och höga betyg överlag, för den delen. Varför tvingades vi då vänta så väldigt länge på en trea som är tämligen lik seriens tidigare delar? Imran Khan, journalist, har möjligen ett skäl. Han hävdar (tack, Gamesradar) att spelet vid ett tidigare skede hade formen av en "semi-öppen värld".

It was announced very early, there was a pandemic that really slowed things down, the initial director left fairly early on in the project, etc. But another reasons that most people don’t know is that, at one point in development, Bayonetta 3 was scoped as a semi-open world game.

Khan hävdar att Bayonetta 3 mer lutade sig mot Astral Chain (Fem av fem-Astral Chain, ska tilläggas) än Nier Automata. Platinum-teamet fick dock inte ordning på tempot och till sist ville Nintendo att utvecklarna skulle tänka om. Dessutom ska den prototypen ha presterat "inte särskilt bra" på Switch. Kanske var det som hände bäst. De höga betygen talar definitivt för det.