Assassin's Creed-spelen är inte vad de en gång var. De tidigare actionäventyren kunde klaras på, i runda slängar, 15–20 timmar. När Ubisoft bytte skepnad till actionrollspel blev storleken inget att leka med. Att plöja ner långt över 100 timmar i både Odyssey och Valhalla är lätt hänt.

Origins väger kanske inte riktigt lika tungt, men uppemot 80 timmar är ändå en stadig siffra.

Årets Assassin's Creed Mirage blir en återgång till det som var, ett actionäventyr på 15–20 timmar med fokus på stealth, parkour och lönnmord. Stéphane Boudon, creative director, säger att skälet till den nygamla satsningen inte är ett enda, men att fansens input vägde tungt står också klart.

För Gamesradar berättar Boudon i synnerhet om åsikterna från Assassin's Creed-communityt.

Origins, Odyssey, Valhalla they are all great games with the promise to live an epic journey in a strong fantasy. Their scopes have been calibrated to fulfil those ambitions as they all embrace the RPG mechanics. But amongst our fans, we started hearing the desire for a character driven story, focused on the core pillars of the first ACs in a more intimate scale.

Efter Origins, Odyssey, Valhalla var det en hel del som ville ha något i en mer "intim skala", menar Ubisoft. Och intimt ska det alltså bli när Assassin's Creed Mirage (intryck här) släpps under 2023.

Även om det blir något av en "backspegel"-satsning menar Boudon att den nya hårdvaran möjliggör "rikare och tätare kartor", jämfört med seriens tidigare delar.

Scenförvandlingen ser dock ut att bli högst tillfällig. Ubisoft har redan bekräftat två kommande Assassin's Creeds som kommer föra actionrollspelen in i en ny generation (gissningsvis med chansen att plöja ner hundra timmar). Dessa går under arbetsnamnen Red (feodala Japan) och Hexe (häxprocesserna i Tysk-romerska riket, enligt analyser) . Den som vill ha mindre AC-spel får passa på att njuta i år.