Olyckskorpar brukar kraxa om Googles tendens att snabbt överge sina nysatsningar, och för Stadia fick de rätt. I dag (eller rättare sagt i morgon) är nämligen sista dagen du kan spela på företagets spelstreamingstjänst, som därmed bara blir lite drygt tre år gammal. Bilan faller vid midnatt amerikansk västkusttid, klockan 9 i morgon bitti svensk tid.

Det var i mars 2019 som Google officiellt avtäckte streamingtjänsten som skulle ge oss 4K-upplösta spel med låg latens utan krav på svindyr hårdvara. Och när Stadia släpptes i november samma år infriades dessa löften - tekniskt var tjänsten urstark.

Det motsatta var affärsmodellen, och det kändes som att Google inte tänkt igenom hur tjänsten skulle fungera. Vid start fanns bara 22 spel, och för att spela behövdes både en prenumeration (som visserligen ingick i startpaketet, men det kostade 1 400 kronor) och att du köpte spelen. Sen skapade Google förvirring genom att inkludera spel vi nyss hade fått betala dyra pengar för i prenumerationen.

Det hela marknadsfördes med Destiny 2, och snabba shooters är det bästa sättet att hitta tekniska brister hos streamade spel jämfört med såna som körs lokalt. Som grädde på förvirringsmoset saknades en rad utlovade features vid premiären. Och undertecknad var verkligen inte imponerad.

Åsikterna var inledningsvis delade, men när månaderna och åren gick utan att Googles egna Stadia-utvecklare släppte något spådde allt fler att Stadia inte skulle bli särskilt långlivat. Och för ett knappt halvår sen fick de rätt - Google meddelade att Stadia skrotas. Företaget ska ha beröm för att de gjort generösa återbetalningar till folk som köpt spel och annat till Stadia, och nyligen aktiverade man bluetooth-stöd i handkontrollen så att den funkar med andra enheter.

Så bättre lycka (och försök) nästa gång, Google.