I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X, XI, XII, XIII, XIV, XV och alldeles snart: XVI.
Final Fantasy är en långlivad serie och medan andra långkörare har rebootats eller skippat siffrorna har Square Enix kört på med sina romerska siffror. Producenten för Final Fantasy XVI, Naoki Yoshida, är inte helt nöjd med detta. Intrycket är ju att man måste börja från början.
För GQ berättar han att sifferfaktumet kan vara en bromskloss för nya spelare.
Många spelare kommer se på detta som en serietidning där du måste läsa från början för att första vad som försiggår. Det är svårt ur marknadsföringssynpunkt för varje gång måste vi kliva in och säga: "Det är okej, du måste inte ha spelat de andra."
Yoshida, eller Yoshi-P som han kallas, har diskuterat möjligheten att skippa siffrorna med chefer på Square Enix. Han nämner inte om de kommit fram till något men Yoshi-P tror att det "kanske är dags" att dumpa systemet. Varför helt enkelt inte kalla del fjorton för Final Fantasy Online?
Huruvida del 17 och 18 blir sifferlösa är de utvecklarnas problem, och "inte vårt" slår Yoshi-P fast.
FZ fick nyligen chansen att spela del 16, och kallar det för ett modernt spel för gamla fans. 22 juni är det dags för release och det finns tunga förväntningar och ett blytungt arv att leva upp till.