Call of Duty: Modern Warfare 3 visar att för många spelköpare är ett känt varumärke viktigare än hur bra spelet är. Det gick nämligen direkt upp i topp på Circanas (tidigare NDP Group) försäljningslista för USA i november. Spelet gick dessutom direkt upp på andra plats på årsförsäljningslistan till november. Och det trots att det inkasserat de med bred marginal lägsta betygen i seriens 20-åriga historia.

I topp på årslistan hittas glädjande nog nykomlingen Hogwarts Legacy, som hittills lyckats spöa blytunga namn som Diablo IV och Starfield. Det är långifrån säkert att det håller Modern Warfare 3 bakom sig året ut, men om det blir så är det första gången på 15 år som ett annat spel än Call of Duty eller något Rockstar-utvecklat (läs: GTA eller Red Dead Redemption) gör det, skriver Video Game Chronicle. Senast det hände ska ha varit 2008 med Wii Play, menar siten.

Men Activision behöver inte gråta ihjäl sig om Modern Warfare 3 inte orkar sig upp till första plats: förra årets Modern Warfare 2 ligger sjua på säljlistan för året.

Spelförsäljning USA, november 2023 (Circana)

Plats

Spel

1

CoD: Modern Warfare 3

2

Spider-Man 2

3

Hogwarts Legacy

4

Madden NFL 24

5

Super Mario Bros Wonder*

6

EA Sprots FC 24

7

Super Mario RPG*

8

Mortal Kombat 1

9

NBA 2K24*

10

UFC 5

*Digital försäljning ej inräknad

Spelförsäljning USA, jan-nov 2023 (Circana)

Plats

Spel

1

Hogwarts Legacy

2

CoD: Modern Warfare 3

3

Zelda: Tears of the Kingdom*

4

Spider-Man 2

5

Madden NFL 24

6

Diablo IV

7

CoD: Modern Warfare 2

8

Star Wars Jedi: Survivor

9

Mortal Kombat 1

10

Starfield

*Digital försäljning ej inräknad