I helgen tvingades arrangörerna stänga ner en Apex Legends-turnering i USA efter att två deltagare hackades mitt under pågående matcher. Säkerhetsgranskare menade att hackare hade lyckats ta sig in på distans (RCE, remote code execution), och att det antingen var brister i spelet eller i antifuskverktyget Easy Anti-Cheat som låg bakom. Det senare födde en oro för att alla spel som använder den mjukvaran låg i riskzonen.

Det fick Easy Anti-Cheat-folket att undersöka saken och gå ut med ett uttalande. Man menar att det i nuläget inte finns några RCE-brister i EAC-koden. Så att använda spel med den är förmodligen ofarligt, kan man tolka uttalandet som.

We have investigated recent reports of a potential RCE issue within Easy Anti-Cheat. At this time - we are confident that there is no RCE vulnerability within EAC being exploited.

Anti-Cheat Police Department tolkar uttalandet som att problemet inte ligger hos EAC, utan snarare en brist i spelmotorn Source.

Varken EA eller Respawn, som ger ut respektive utvecklat Apex Legends, har såvitt känt uttalat sig om vad som orsakade händelsen. Spelets esports-konto på X/Twitter skrev att turneringen hade avbrutits och lovade mer information, men någon sådan har ännu inte kommit.