Brittiska Eurogamer skriver att Manchester-professorn Richard Heeks, expert på handel med virtuella föremål och valutor, via sin blogg kommit med en pekpinne och rättat alla oss som missförstått det kinesiska förbudet. Igår skrev vi att Kina förbjuder guldfarmande, men det stämmer alltså inte enligt professorn.

Detta är en myndighetsrestriktion på användandet av Paypal-liknande valutor (framförallt QQ-mynt) som används väldigt mycket i Kina för att betala för virtuella spelprylar. Som annonserat kan de nu endast användas för att köpa virtuella saker, och du kan inte längre köpa riktiga saker med dem som spelföretagen tidigare tillät, och inte heller kan du gambla. Detta har därför ingenting att göra med vad guldfarmarklienter gör: använder riktiga pengar för att köpa dessa virtuella valutor; det är tvärtom. Och det handlar inte om den stora guldfarmshandeln inom World of Warcraft. Och det handlar inte heller om att köpa eller sälja in-game-föremål. Och det handlar inte om power-levlande av karaktärer. I slutändan: det handlar inte om guldfarmande.

Det verkar alltså som att saker och ting kommer fortsätta som vanligt i onlinerollspelsvärldarna, och folk kommer alltså fortfarande komma väsandes med texten "shiiip go1d!!11" genom mungiporna.