Vilket år vi har bakom oss. När vi nu på nyårsafton tar ett ögonblick för att pusta ut och blicka tillbaka är det svårt att undvika minnena från spelhöstens början. Det var nästan förtvivlan vi kände inför den uppsjö av spel som skulle släppas.

Men hösten blev något av en pyspunka. Många spel släpptes visserligen, men få briljerade. De flesta lyckades nog hitta sin favorit under året i alla fall, men någon solklar stjärna såg vi inte på spelhimlen. Inte minst märks det tydligt i läsarkommentarerna till vår artikelserie om Årets Spel.

Men spelåret 2008 bjöd på fler omtumlande upplevelser. 2008 var året då global finanskris inträdde och svenska spelstudios som Avalanche [n=28463 tvingades varsla] många av sina anställda. Giganterna Activision och Vivendi Games [n=25996 gick samman] och [n=26619 bantade] strax därefter. [n=28673 THQ stängde ner] både fem studior och sitt nordiska kontor och varken EA:s nysatsningar #Dead Space och #Mirror's Edge eller Sonys stortitel #Little Big Planet sålde [n=29935 så bra som förväntat].
2008 var ett år som satte spelbranschen på pottan. En indikation på hur omogen och ännu utvecklandes denna bransch faktiskt är, om du frågar mig. Men vad väntar egentligen 2009?

Såväl Microsoft som Sony ligger i startgroparna för tunga satsningar för att säkra marknadsandelar. Sony gjorde under hösten en rejäl uppryckning på spelutbudsfronten och Microsoft fortsätter dominera småspelsmarknaden med Xbox Live Arcade. Båda två har infört avatarer och vad som ska bli av Sonys Home-satsning återstår att se. Flipp eller flopp - utlåtandet kommer definitivt landa under 2009. Nintendo säljer (förstås) fortsatt bäst, fastän få av de som kallar sig gamers egentligen förstår varför. De Wii-titlar som släppts har i en allt större omfattning utgjorts av nödraketer snarare än färgkavalkader.

PC-spelandet, som sedan länge haft en närapå ointaglig stark ställning i Sverige, har fått sig ett par rejäla smällar över kindbenet. Spel med DRM-problem [n=27393 har] [n=27389 avlöst] [n=28247 varandra] och flera stora speltitlar, däribland #GTA IV, drabbades av avsevärt senarelagda pc-releaser.

Så kommer datorspelandet att återhämta sig i andra ronden? Blir det ordning på kopieringsskydden och kommer till slut Steam få en värdig konkurrent? Kan något onlinespel på allvar utmana #World of Warcraft och kommer världen som vi känner den att implodera när #The Sims 3 släpps? Har Nintendo något äss i rockärmen och hur länge kan Sony och Microsoft kriga mot varandra? Hur följer man upp ett spel som #Little Big Planet och vad ska Bungie egentligen göra med spelserien #Halo?

Frågorna är som vanligt många och oavsett vilka svaren blir så hoppas vi nu när vi snart ringer in det nya året att du är kvar med oss på FZ för att läsa dem här. Men om 2009 blir året då vi till slut får svaret på frågan som gäckat vissa av oss sedan förra milleniet vet jag inte om vi vågar hoppas på. #Duke Nukem Forever kanske, ve och fasa, är blott ett luftslott.

Med de orden väljer vi att tacka dig för det året som har varit och önskar dig ett riktigt gott nytt 2009.