Blizzard är med sitt World of Warcraft är utan tvekan störst i den massiva onlinevärlden. Då och då dyker det upp intressanta konkurrenter som slåss om mmorpg-herraväldet och våra pengar.

Vanguard: Saga of Heroes är en av dessa möjliga konkurrenter. Ansvariga utvecklare för denna titel är gamla veteraner inom området, Brad McQuaid och Jeff Butler. Dessa före detta Everquest-utvecklare skapade år 2002 Sigil Games Online och började arbetet med Vanguard - ett massivt onlinespel med ett par annorlunda ingredienser. Det är även värt att nämna att den välkände illustratören Keith Parkinson arbetade med titeln till sin tragiska död i leukemi för ett par år sedan.

Valfrihet

- inget för de obeslutsamma

Vanguard har kallats för det spel som Everquest 2 skulle ha varit, och det är inte så konstigt då spelet påminner en hel del om det. Trots sin mmorpg-stämpel är Vanguard unikt inom ett par områden. De finesserna som lyfts fram mest är bland annat de tre olika sfärerna som Sigil Games så fint kallar dem. De är egentligen olika typer av spelsätt: grinding, crafting och diplomacy. Grinding och crafting behöver ingen större introduktion. Diplomacy är däremot något unikt för genren. Kunskapen för den här så kallade sfären kan du lära dig av någon av de speciella tränare som finns i varje stad där du börjar ditt äventyr. Målet med diplomatin är att du med dina förmågor till viss del kan styra olika skeenden i spelet. Spelmässigt påminner sfären om ett enkelt minispel där du får belöning i form av pengar, recept och unika föremål för dina insatser.

När din level når tio behöver du inte längre ta dig fram till fots då du kan skaffa din första häst eller något annat djur som underlättar ditt resande. För de riktigt välbärgade finns det bevingade kreatur som kan ta dig över landskapet på nolltid. Nöjer du dig inte med det finns även båtar som du kan använda för att ta dig över till de andra kontinenterna.

Har du svårt med valfrihet kommer du förmodligen att få bekymmer i karaktärsskapandet. Här finns nämligen en uppsjö med klasser och raser. Totalt finns tolv stycken av de senare, bland annat klassiker som elf, human, orc, dwarf, gnomes och så vidare. Utöver denna gruppering finns underavdelningar, bland annat inom elf- och human-raserna.

Klassiska klasser

-med ett par undantag

Klasserna är inte heller få till antalet. De är 15 stycken och kan indelas i fyra större grupper: protective, offensive, healers och slutligen casters. Nämnvärda klasser är bland annat den levande tanken Dread Knight som med diverse krafter sätter skräck i sina fiender. Barden är en annan filur som med sina instrument och sång kan använda sina färdigheter både i defensivt och offensivt syfte.

Mina första intryck från karaktärsskapandet är överlag positiva. Valfrihet är bra men när det finns för mycket att välja bland blir det bara förvirrande. Turligt nog har man, mig veteligen, möjlighet att skapa upp till åtta stycken karaktärer, är man inte nöjd går det snabbt att ändra sig och börja om på nytt.

Föregående Nästa
Har någon en Vanguard trial key? Är intresserad av att testa spelet, utan att behöva lägga ner en ca300 spänn. Skulle någon vilja vara så god? :) / Daso - you know you want it 21/12 Inget mmorpg känns speceillt kul atm. Fundade på att kika in på d&d online igen. Problemet med alla nya spel som kommer är att man behöver en turbofläskdator för att äns kunna installera. Medans stora hits som Q1 EQ1 warcraft wow diablo cs(old school)... 03/03 Jag blev iaf djupt missnöjd över liret, känns som nått mmorpg från 1999, men högreupplösning . 03/03 http://www.youtube.com/watch?v=1kuVsR2WkPo Tänkt om man kunde spela med några av dessa filurer :D 21/02 Vanguard kommer aldrig kunna fightas med WoW på samma villkor. Sättet att slåss mot WoW är med ett ord: dynamik. WoW är fullständigt statiskt, vilket gör ett MMORPG extremt tråkigt enligt mig, de enda gångerna WoW:s värld förändras är under någon event... 21/02 De har sagt att ett byte till UnrealEngine 3 kan vara tänkbart lite längre in i framtiden! Mums. :) 21/02 Grafikmotorn är UnrealEngin 2.5 med extra ögongodis. 21/02 Schimpans har ju en poäng. Men vad jag förstår så har dom ju utvecklat till exempel craftingsystemet, lagt till diplomacy och självklart har dom med housing och skepp för att lägga extra socker. 21/02 Titta, de har gröna träd också!! Stulet från Guds skapelse, han borde stämma dem, helt klart! 21/02 Wow, ett MMORPG där man kan välja ras, klass och springa ut och levla! Yes, skönt att de gjort något nytänkande under dessa fyra utvecklingsår. Låt mig gissa, 3.5 av 4 år gick till grafikmotorn? Skönt att inte MMORPG-genren fortfarande inte har utveckla... 20/02
Skicka en rättelse