Clear Sky vill rätta till det som gick snett vid föregångaren Stalkers release. Med uppfräschad grafik, nya spelelement och samma täta stämning är det en utveckling snarare än en regelrätt uppföljare. Men håller det hela vägen?

När #Stalker: Shadow of Chernobyl släpptes härom året var det på en och samma gång ett fantastiskt bra och extremt irriterande spel. De postapokalyptiska stäpperna som målades upp av de ukrainska utvecklarna #GSC Game World var stämingsfulla och olycksbådande. Men samtidigt var spelet fullt av buggar och krävde en god portion tålamod att överhuvudtaget orka ta sig igenom. Därför är det naturligtvis välkommet när nu GSC återkommer till samma spelvärld med en prequel (en storymässig föregångare); förhoppningsvis har de lärt sig ett och annat och kan infria de högt ställda förväntingar som originalet trots allt frammanade.

Tillbaka till Zonen

I Clear Sky ger du dig återigen in i de radioaktiva zon där det olycksaliga kärnkraftverket Tjernobyl en gång stod. Den här gången blir du indragen i efterforskningar i det mystiska fenomen som drabbat området under en tid. En extremt stark radioaktiv impuls strålar ut från zonens hjärta och slår ut allt och alla i dess väg. Men av något skäl råkar just din stalker vara immun mot impulsens effekter och du blir snart rekryterad av organisationen Clear Sky för att gräva djupare i mysteriet.

Det märks ganska snabbt att Clear Sky inte är en revolutionerande uppföljare som utvecklar konceptet i någon stor utsträckning. Nej, här är det snarare fråga om förfining och en rejäl upputsning av både det yttre och inre. Det mest uppenbara är grafiken som helt klart ser några snäpp vassare ut, utan att på något sätt vara särskilt imponerande. Det är snarare spelets art direction än grafikmotorns kapacitet som gör det till en visuell fröjd. Men även dag-och-natt-cykeln gör under för spelupplevelsen. Om det är något Clear Sky är bra på är det att frammana en värld som lyckas vara både skrämmande och vacker på en och samma gång. Det är suveränt gjort och för min egen del är det spelets stora behållning.

Ilskna grupperingar

Själva spelupplevelsen är på många sätt närmast identisk med originalet. Du tar dig från samhälle till samhälle, slåss mot zonmonster och banditer och samlar på dig utrustning och pengar. På vägen nystar du upp storyn bit för bit genom att prata med viktiga personer och lösa snåriga uppdrag. Det är ett sandlådespel, du är helt fri att välja din egen väg. Men visst finns det en hel del nyheter. Den största är att du kan gå med i olika fraktioner och vinna belöningar eller information på så sätt. Den andra stora förändringen är att du kan meka med dina vapen och din rustning och på så sätt öka deras effektivitet.

Faction Wars, som det kallas, är en kamp mellan sex rivaliserande grupperingar, alla med olika mål och motivation. Till en början hjälper du Clear Sky som består av ett gäng hårdhudade forskare som vill ta reda på vad som egentligen händer i zonen. Oavsett vad du väljer att göra kommer fraktionerna att strida sinsemellan, men som den legosoldat som du trots allt är inser du ganska snabbt hur det går att dra nytta av situationen. I grunden kämpar fraktionerna om territorium och här kan du hjälpa till genom att ansluta dig till grupperingens krigare och göra räder mot de motståndare som råkar vara de största rivalerna för tillfället. Men det finns andra sätt att tjäna pengar på. Du kan till exempel ta dig an uppdrag som leder dig ut på farliga utflykter i zonens vildmark. Ju fler uppdrag du klarar åt en fraktion desto högre anseende får du, och därmed större möjligheter att handla och få utrustning av dess köpmän. Du kan till och med vara lojal mot flera grupper samtidigt utan några större problem, eftersom de alla inte ligger i krig med varandra.

Föregående Nästa
Nej, dom ber dig vänta i 2 dagar. Varför detta hot om illegal ner laddning? 13/09 Du har nog rätt. Fast jag gillade faktiskt orginalet direkt från början, jag tyckte att det hade bättre flyt och en klarare story. Visst var det linjärt som bara den men man visste iallafall var man skulle och varför. :) Men det kanske blir bättre senar... 12/09 Ett av de bästa spelen jag någonsin spelat. Men det är stora problem med buggar och vissa balans saker i både single och multiplayer. Men som med det första så är det bara att vänta in lite patchar och allt blir mer än 100% bra. 12/09 Jag har redan lärt mig från soc att man ska vänta någon månad innan man dömer spelet till graven. Första gången jag spelade genom soc var jag lika förvirrad och missnöjd som du är nu, men några patchar senare blev jag fast! Jag kan nästan garantera dig... 12/09 Lite tankar om "Clear Sky": - Grafikbuggar (Texturer / objekt "flimmrar" igenom varandra / löv blåser konstant rakt igenom hus, det är tydligen helt normalt i "Zonen"!) - Dåligt optimerat, precis som orginalet - Kass dialog, ingen lip-sync överhuvudtage... 12/09 Kan man spela det här i nån form av Coop-läge? 12/09 Spelet har blivit framskjutit för release till den 15e vad jag hört. Pga att de har missat att skicka med CD-Nycklar till de nordamerikanska versionerna så de bestämde sig för att stoppa releasen tills det va ordnat. Så lyder ryktet iaf. 11/09 Jag kan absolut tänka mig detta spelet som ett sorts MMO i stil med Planet side. Bygg ut områdena och ha tre fraktioner som slåss om områdena. Det vore en dröm att se. Tycker det var en bra recesion. Oerhört bra spel med ibland sjukt frustrerande. *kär... 11/09 Bägge orden helt korrekta, enligt Nationalencyklopedin. Lustigt nog. 11/09 Tack FZ för en kanonrecension, så ska det göras! Så kul att se någon som inte fokuserar på vad som är dåligt med ett spel som har lite brister. Uppskattas av oss inbitna Stalkerfans! 11/09
Skicka en rättelse