Apropå information undrar jag varför manualen är en reklambroschyr istället för en manual? Ett tjockt faktaspäckat häfte är vad som behövs när frågetecken uppstår, men då hänvisas vi istället till (den visserligen utmärkta) informationen via huvudmenyn - som inte är tillgängig under pågående flygning. Huvudmenyn är för övrigt läcker och ett orakel av information, men tyvärr låter den sig inte storleksändras och vissa undermenyer är onödigt stökiga att leta i (sökning och rullgardinsmenyer håller inte Windows-standard, om vi säger så).

Underskönt

- men har du vad som krävs?

Den tredje och mest påtagliga nyheten är grafiken. Microsoft har alltid satsat hårt på detta område och FSX är sannerligen inget undantag. Mängder av fordon, flygplan, båtar, fåglar och andra vilda djur gör världen levande. Städer har överlag kraftigt ökad detaljrikedom, och för ett 40-tal extra mycket. Vattnet är vackrare än någonsin och de områden av terrängen som inte modellerats på ett specifikt sätt förses automatiskt med växtlighet. Vidare: den tredimensionella cockpiten ser för det mesta smått fantastisk ut, fast du kan förstås fortfarande välja ett 2d-alternativ.

   

Kort sagt, utseendet är fullständigt knäckande - om du har tillräckligt muskulös dator. Men det har du inte. FSX är inte gjort med nutida datorer som primär målgrupp. Det tittar snarare ett eller två år framåt i tiden, när kraftfulla DirectX 10-grafikkort börjar bli standard i gemene flygares dator. Annorlunda uttryckt: minimumkraven är en lögn, det enda jag litar på är att installationen kräver 14 gigabyte ledig hårddisk. Visserligen finns gott om inställningsmöjligheter och efter en hel del pillande når jag en acceptabel kompromiss mellan flyt och flärd, men då krävs betydande uppoffringar. Då testdatorn vida överstiger minimumkraven vågar jag inte tänka på hur en dylik stackare ska orka skyffla bilder med något som liknar acceptabelt tempo. Flytet varierar visserligen kraftigt beroende på var du flyger, men... nej, köp hellre ett billigt FS2004 om din dator är klen, utseendet lär i vilket fall bli ungefär detsamma.

Högteknologi

- för vissa

Deluxe-versionen innehåller som sagt en så kallad glascockpit, vilket är en ny sorts kontroll- och informationspaneler som blir allt vanligare i civila plan. Namnet är Garmin G1000 och den hittas i tre åk (Beechcraft Baron 58, Cessna C172SP och Mooney Bravo). I stora drag består den av två stora skärmar som förmedlar all information (höjd, vertikal och horisontell fart, färdriktning, kommunikation, GPS, navigering...) och i och med dess ökade popularitet är den ett roligt inslag. Samtidigt är det synd att den inte ingår också i standardvarianten. Men återigen, moddarna kanske ordnar den detaljen. Om så sker hoppas jag samtidigt att de får till en prestandabantad version, ty i FSX tappning äter den skärmbilder i skrämmande takt.

   

Flygplan ja, borta är förra versionens inriktning på äldre maskiner. Blott ett par åldringar återstår, till exempel DC-3 och Piper Cub. Vi får spaka en ultralätt kreation, två helikoptrar, en flock en- och tvåmotoriga propellerplan, en glidflygare, ett åk avsett för luftakrobatik, robusta amfibiekärror och jetplan av såväl mindre snitt som fullvuxna passagerartransportörer. Till glädje för folk som vill flyga annat än nordamerikanskt finns nu också den franska Airbus A321 i sortimentet. Ett digert utbud som torde tillgodose de flesta smaker.

FSX är sannerligen inte ett spel för alla. Petiga hävdar att det inte är ett spel alls, utan fullvuxen simulation. Hursomhelst, realisminställningarna låter också måttligt beflugna testa sina vingar, utan krav på djupgående förkunskap. Den utmärkta uppdragsdelen underlättar också den flygandet, och därtill skänker den ytterligare underhållningsvärde till en redan fullfjädrad upplevelse. Redan i nuvarande skick är detta utmärkt underhållning och utbildning, och det blir riktigt intressant att testa med DirectX 10/Windows Vista vad det lider. Fast egentligen behövs de redan nu, tillsammans med morgondagens hårdvara. Ändå - ett givet köp för alla flygälskare.

Testdator:

AMD Athlon XP 3000+
Geforce 6800 GT
2 GB RAM
X-Fi-ljudkort