Databaser

- Enorma databaser, enorma laddningstider?

På grund av båda spelens enorma databaser har konkurrenterna tampats med enorma laddningstider om man valt att spela med ett stort antal ligor. Detta har man på Sports Interactive lovat att jobba på till årets släpp. Det märks, men det är trots allt högst marginella skillnader vi talar om. Championship Manager har inte lyckats med prestandaproblemen, här är långa väntetider och till och med en hackig upplevelse nästan att räkna med om man inte sitter inne på en burk i månadslönsklassen.

Båda spelen har som sagt enorma databaser att tillgå. Dessa är det dock svårt att hitta riktigt allvarliga felaktigheter i, förrutom att vissa spelare i de mindre ligorna (läs svenska) i Championship Managers databas har fel positioner eller helt enkelt inte, enligt min personliga uppfattning, korrekta attribut. Football Managers databas är, och det måste verkligen påpekas, i mina ögon näst intill fulländad.

Nyheter och icke-nyheter

- Matchanalys bland nyheterna

Att nämna alla nyheter i båda spelen på det utrymme som ges en recension vore en ungefär lika tuff uppgift som att skaffa korrekt information om alla spelare i allsvenskan under ett dygn. Några nyheter kan dock vara värda att nämna till respektive spel. I Championship Manager har vi förstås matchmotorn, men den största nyheten som kan nämnas måste ändå vara matchanalysverktyget Prozone som gör det möjligt att analysera varje spelares minsta rörelse, pass, skott och tackling i den senaste matchen.

Tyvärr har jag inte kommit att använda detta verktyg i särskilt stor utsträckning, då det är extremt tidskrävande. En smartare idé hade kanske varit att man får en rapport om de viktigaste händelserna i matchen och att din assisterande manager eller motsvarande påpekar vad spelarna gjort för misstag eller positiva insatser under matchen. Intressant men kanske aningen överambitiöst från Beautiful Game Studios sida.

Championship Manager har dock, trots sitt röriga utseende, en väldigt bra funktion som Football Manager saknar. Detta är nämligen att var man än för muspekaren så dyker små tips och en kort vägledning upp bredvid denna. Football Manager har visserligen en sådan funktion, men det är väldigt sällan den är till någon större hjälp då det är väldigt kortfattad och ofta uppenbar information man får tillgång till. Football Manager har trots allt ett mycket mer lättöverskådligt gränssnitt än Championship Manager. Den höjda användarvänligheten blir för Football Manager ett stort plus.

Utvecklarna lät tidigt meddela att Football Manager 2007 skulle innehålla över hundra nyheter och detta märks. Trots att jag känner igen mig i spelet så är det mycket som är annorlunda. Som manager känner jag mig mer delaktig i såväl styrelserummet som spelartruppen, inte minst på grund av arbetet som har lagts ner på styrelse- och spelarinteraktion. Man kan till exempel interagera med spelare och fråga om de kan rekommendera ett spelarköp eller vilken tränare som borde anställas. Styrelsen sätter mer direkta krav som bör uppfyllas för att de ska vara nöjda; till exempel har de ibland önskat att jag ska köpa högprofilspelare till klubben.

Det som märks allra mest i den senaste versionen av Football Manager är dock att det faktiskt har blivit en större utmaning att driva klubbar till framgång. Numera räcker det inte att hitta en formation som fungerar och ha väldigt duktiga spelare för att med ett allsvenskt lag avancera till gruppspelet i Champions League. Formsvackor är mycket oftare förekommande och dessutom är de skandinaviska spelarna inte lika dominerande om man ser till hur det ser ut i verkligheten. Visst blir det svårare att spela med till exempel svenska lag, men realismen är trots allt något som bör värdesättas högt i ett managerspel.

Slutsignal

- Domaren summerar resultatet

Skälet till att jag inte nämner särskilt många nyheter i Championship Manager 2007 är av den enkla arten att spelet i jämförelse med Football Manager inte har mycket nytt att komma med. Det är tyvärr inte enbart på den fronten som Championship Manager inte levererar; det är som om de redan gett upp och bara blir tvungna att jaga boll. Sports Interactive har satt en rejäl press på Beatiful Game Studios och det har gett resultat. Resultatet efter 90 minuter? Football Manager 2007 - Championship Manager 2007 slutar med vinst till hemmalaget med 5-2 efter mål av Innovation, Användarvänlighet, Realism, Djup och Bredd. Förlusten för Championship Manager berodde på för lågt tempo och en illa tillämpad taktik utan aggresivitet.

Betyg:

AMD Turion 64 x2 TL50 1,6 GHz
Ati Mobility Radeon X1600