"Man har tagit det bästa (men även lite av det sämsta)"

Jag var lite sen till Pikmin-festen då min historia började med trean till Wii U. Därför bestämde jag mig, inför fyran, att klämma och känna på de remastrade Switch-versionerna. När jag placerar alla på rad ter sig den fjärde delen som en mix av samtliga där man tagit det bästa (men även lite av det sämsta). De små grottorna från Pikmin 2 gör comeback medan stressen från trean är väck. Jag tyckte för all del om tredje delen, men avskydde kampen mot klockan då jag ständigt tvingades samla frukt för att pressa juice. I Pikmin 4 samlar vi energi, men stresspåslaget för att maten ska ta slut finns inte där. Tidspressen som finns är dygnscykeln, men handlar mest om se till att planera sitt arbete innan solnedgången.

Premissen för Pikmin 4 känns väl igen, men snarare än att spela som Olimar styr jag denna gång en egen liten astronaut. Detta innebär i klarspråk att vi för första gången får sätta samman vår egen karaktär. Nu är det visserligen ganska sparsmakat med alternativ, men det finns ändå tillräckligt för att kunna skapa oss en unik karaktär.

Äventyret kan börja!

Villhöver en Oatchi.

Pikmin-kaos är på liv och död.

Han är röd, han är söt, och eldtålig som få.

Allt börjar som vi är vana vid: med en kraschlandning med mitt lilla rymdskepp i någons stora trädgård. Jag behöver sedan hjälp från de många små Pikmin-varelserna för att samla material för att laga skeppet. Olika Pikmins har precis som i de tidigare spelen olika egenskaper som representeras av dess olika färger. Eldtåliga röda, vattenfasta blå, bevingade rosa och så vidare. Och förstås: nytillskottet Glow Pikmin som hjälper till med de nya nattexpeditionerna.

Den största skillnaden i fyran är att vi nu har en bedårande hundvarelse som hjälper till. Förutom att den kan tackla hinder, så kan jag rida på den och hoppa upp på platåer jag normalt inte kan nå till fots. När jag sitter i sadeln så hänger mina Pikmins i hundens päls vilket (förutom att det är gulligt) gör att jag kan frakta vattenkänsliga Pikmins över vattendrag – för att ta ett exempel. Detta adderar ett extra lager av strategiska tänkande. Det finns även ett lättsmält rollspelssystem i spelet där jag kan uppgradera hunden, men även bygga ny utrustning som kan hjälpa mig på färden. Det är inget djupt system, men tillför ändå något.

"En sten blir ett berg, en blomma ett stort träd och en vattenpöl ett hav"

Världen i Pikmin 4 är fantastisk. Jag får bokstavligen besöka någons trädgård på gräsrotsnivå (och senare hus). Detta påminner mig om när jag var barn och lekte med små plastsoldater på gården hemma. En sten blir ett berg, en blomma ett stort träd och en vattenpöl ett hav. Det är otroligt charmigt och mysfaktorn är hög. I trädgården finns det även små plaströr som leder ned till grottor under jorden. Det är också här jag oftast hittar nya sorters Pikmins och uppgraderingar. Att ta sig runt är inte alltid helt lätt och små problem måste lösas med hjälp av min Pikmin-stab för att jag ska kunna nå nya områden. En bro måste byggas, en mjölkkartong puttas ned och ett vattendrag frysas till is. Det blir lite av ett Metroidvania-tänk där nya förmågor och Pikmins hjälper mig att nå tidigare låsta områden.

Han är inte bara söt utan ett perfekt riddjur...

...och ett livs levande bowlingklot.

Åhej!

Alltsammans börjar som alltid med en kraschlandning.

Pikmin 4 är ett otroligt välgjort och mysigt spel, men det finns några saker som skaver en gnutta. För det första: spelet kan vara lite väl lätt. Speciellt med hjälp av de saker jag bygger kan det rent av bli löjligt lätt. Sedan saknar spelet splitscreen-samarbetet från Pikmin 2 och 3 Deluxe. I fyran får spelare två nöja sig med att vara en slags muspekare som hjälper till genom att skjuta stenar. Detta är möjligen okej om du har ett mindre barn som spelar med dig, men helt klart ett nedköp från trean och tvåan. När hunden dessutom finns är det för mig ett frågetecken: varför inte låta spelare två kontrollera den?

Jag har i alla fall haft väldigt roligt under spelets 20 timmars långa kampanj. Efter sluttexterna finns det dessutom åtskilliga timmars speltid kvar i saker att göra och samla. Pikmin 4 är inte ett perfekt spel, men det är mysigt och tidlöst med spelglädje som går hem i alla åldrar.

Fotnot:Pikmin 4 är släppt till Nintendo Switch.

Pikmin 4
4