Ta ett helt vanligt strategispel. Tillsätt gamla greker, vikingar eller egyptier. Blanda in högre makter. Addera sjukt stora monster. Skaka, rör om - och vips har du ett av de roligaste RTS-spelen som gjorts: Age of Mythology: The Titans.

Age of Mythology har redan något år på nacken, men för den som är bekant med resurshanteringsspel i stil med Red Alert eller Age of Empires (för övrigt utvecklat av samma bolag som gjort AoM) så handlar det inte om någon större raketforskning för att sätta sig in i det första expansionspaketet – kallat The Titans.

I original-mytologin kämpade man sig fram från det grekiska fastlandet och spöade upp såväl nordmännen som egyptens faraoner, delvis med hjälp av gammalt hederligt ultravåld: bygg upp ett tungt försvar, samla ihop guld, trä och mat för att ha råd med en stor armé – och skicka sedan iväg den för att hacka motståndarna till krutonger. Vid sidan av militärmakten, skilde sig dock Age of Mythology genom att man dessutom fick tillgång till mytologiska vapendragare; sjömonster, jättar, hydror och mycket annat man sällan ser här ute i skärgården.

Gudarna måste vara tokiga...

I The Titans-expansionen är det förstås mycket som är sig likt – framför allt är det väl de nya uppdragen som fantasterna köper tilläggspaketet för – men det har även tillkommit en hel del spelnyheter. För det första spelar man denna gång som erövrare från det mytomspunna Atlantis – vilket innebär att det nu finns tre fiender att slåss emot (trojaner, nordmän och egyptier). För det andra finns det både fler och fetare gudakrafter att använda, bland annat jordbävningar och virvelvindar som med lätthet lägger hela städer i ruiner. Nästan så man får lite C&C-vibbar (den där biffiga atombombsattacken ni vet).

För det tredje har Ensemble Studios jobbat lite mer på att utveckla nya strategier. Det finns numera möjlighet att göra nästan alla sina medborgare och soldater till "hjältar" (vilket gör att de jobbar bättre, får högre moral och klarar att få mer stryk). Dessutom har det tillkommit en slags "luftlandsättning" - man får med jämna mellanrum tillgång till en gudakraft som gör att man på magiskt sätt kan teleportera hela sin här in på fientligt område. Tala om överasknings-attack.

Sist, men inte minst, har vi de så kallade titanerna, världens skapare; Kronos, Oranos, Gaia, Prometheus och åtta andra tungviktare ur den gamla grekiska mytologin. När man avancerat tillräckligt högt i spelet, får man tillfälle att släppa dessa lösa – gissa om de sprider förödelse...

Atlantis-kommandot rycker ut

Ett inslag i Age of Mythology som tidvis kunde kännas lite långtråkigt, var att alla uppdrag utvecklade sig på samma sätt. Alltså – bygg en bas, samla resurser, uppgradera, smäll upp massvis med försvarsmurar och torn, och anfall sedan. I The Titans är uppdragen betydligt mer blandade. Här hamnar man ofta i situationer där man har begärnsat med soldater eller pengar att bygga för – tidvis skickas man ut ensam eller i en liten grupp på rena sabotage-uppgifter. Roligt, och framför allt mer utmanande.

Age of Mythology var ett av fjolårets absolut roligaste RTS-titlar, och den som köper tillägget – The Titans Expansion – lär inte bli besviken. Här finns inte bara mer av allt det som gjorde grundspelet så bra, utan det sker i en mycket större skala.

Naturkatastrofer har aldrig varit så här kul.

Testsystem:

Pentium 4 2,4 GHz
1 GB RAM
Matrox Millenium P650, 64 MB
Windows XP

Skicka en rättelse