Knights of the Cross handlar faktiskt inte om korstågen som man skulle kunna tro av titeln. Istället utspelar det sig i 1500-talets Polen samtidigt som det blev invaderat av tyskar. Man kan välja mellan att spela två separata historier, en för vardera sidan. Men låt oss istället titta lite närmare på vad som gör det här spelet annorlunda; nämligen spelsättet.

Inför varje slag får man ställa ut sina trupper på slagfältet. Oftast ger det ingen strategisk fördel eftersom alla ändå måste tryckas ihop inom ett litet avgränsat område. När man är färdig så börjar själva spelet och man flyttar soldaterna en och en. Hur långt de kan röra sig beror på hur terrängen ser ut och vilken sorts enhet det är. Banorna är oftast mycket små så att man möter fienden i stort sett direkt. Då får man börja välja vilka enheter som skall anfalla hur och var. När man själv flyttat och krigat klart så är det motståndarens tur att göra precis samma sak.

Få enheter

Det finns inte mer än ungefär 10 enheter per sida och man har tillgång till i stort sett alla redan i första slaget. Det är inte heller någon skillnad mellan polackerna och tyskarna då de i stort sett har identiska trupper. Att det inte kommer några nya soldater under spelets gång gör att man lätt tröttnar när man inte har några nyheter att vänta.

Varierande svårighetsgrad

Att balansera svårighetsgraderna är också något som utvecklarna misslyckats med. Till och med på lättaste nivån kan man bli tvingad att spela om första banan upprepade gånger innan man tar sig igenom den. Sedan följer några banor utan någon utmaning och därefter ännu en väldigt svår.

Det finns nämligen flera sätt att förlora på, och Freemind Software verkar gjort sitt bästa för att det ska hända ofta. För det första innehar man en kraftfull hjälte som inte får dö. Även om den oftast tål en hel del smällar kan man ha otur och han dör på ett slag. Det är dessutom svårt att ge honom skydd då fiendens riddare gör sitt bästa för att ta sig fram.

Men man har dessutom en flagga att vakta på de flesta banor vilken inte får förstöras. Problemet här är att ofta när man tror att slaget är vunnet så kommer fiendeförstärkningar in från helt fel håll där man inte har några trupper. Oftast precis i närheten av flaggan för att man inte ska ha en chans att hinna tillbaka.

Jag kan inte säga att det var fel eller rätt av utvecklarna att göra detta till ett turordningsbaserat spel. Det hade nämligen inte blivit bättre som ett vanligt realtidsstrategispel. Det är dock inget spel som tjänar något på att vara turodningsbaserat och det känns bara långsamt och gammalt. På grund av diverse buggar och att det är obalanserat på flera områden känns det ganska halvsjaskigt. Med andra ord, håll er borta och hitta någonting bättre.

Testsystem

Pentium4 2.4GHz
Geforce3 64MB