Många har samma förutfattade meningar om realtidsstrategispel på konsol som de har när det gäller förstapersonsskjutare, det vill säga att det inte fungerar. Som så ofta är det också just bara förutfattade meningar och inga sanningar. Faktum är ju att Herzog Zwei till Segas gamla Mega Drive anses vara det första moderna strategispelet som utspelas i realtid. Genren har dock utvecklats olika för att passa hemdatorns och konsolernas styrkor och svagheter.

Det fungerar!

Trots detta så gör alltså EA Games ett försök genom att släppa det PC-anpassade The Lord of the Rings: Battle for Middle-Earth II till Xbox 360. PC-spelare är vana vid RTS som drar full nytta av både tangentbord och mus för att möjliggöra snabb navigation och precisa truppförflyttningar, något som blir betydligt svårare med handkontroll. EA har gjort vad de kunnat för att få kontrollerna att fungera på konsol och de har gjort det genomgående väldigt bra. Vill du så kan du till och med skapa samma snabbgrupperingar som du kan till PC. Visst är det annorlunda, men efter ett par omgångar går det smidigt att använda de menyer som sitter på den högra pekfingarknappen. Ibland krävs det dock att du är snabb och exakt med dina truppförflyttningarna och först då börjar jag sakna den trogna musen. Det precisa arbetet är helt klart svårare med den analoga spaken, men det är snarare ett mindre irritationsmoment än något som förstör spelupplevelsen.

Som spel betraktat följer Battle for Middle-Earth II annars den väl utarbetade mallen för genren. Det finns två stridande arméer. En god allians bestående av människor, alver och dvärgar som kämpar mot Saurons inte fullt så godhjärtade trupper. För båda dessa sidor finns det en traditionsriktig kampanj att spela igenom där du får bygga upp din befästning, samla resurser och rekrytera trupper som leds av dina hjältar mot fienden. Inget speciellt där alltså, men det är ett gott hantverk och när spelet kryddas med karaktärerna från Tolkiens värld blir det både riktigt stämningsfullt och underhållande. Tyvärr saknas den dynamiska kampanjen som fanns i PC-versionen, den har ersatts av ett ?skirmish?-läge. Tur då att du kan ta steget ut i världen och möta andra mer mänskliga kombattanter i något av de fem spelsätten som erbjuds: skirmish, capture the flag, capture and hold, hero mode och resource race. Tillsammans bjuder dessa på en härlig mix som gör det möjligt för alla att hitta sin personliga favorit.

Snyggt men segt

Battle for Middle-Earth II är snyggt på PC och har du möjlighet att spela det på en HD-TV är Xbox 360-versionen precis lika behaglig för ögat. Både miljöer och karaktärer är härligt varierande och välgjorda, med en säker stil som spelet inte viker en tum ifrån. Tyvärr lider det av rejäla problem med bilduppdateringen, speciellt när det är dags för de riktigt stora slagen. Problem som sedan leder till det blir svårare att få enheterna att göra som du vill, vilket i sin tur leder till att det kan bli rejält frustrerande att spela. Som tur är orsakar ljudet av naturliga skäl inga sådana problem utan av hög nivå, hela vägen igenom. Soundtracket är vad som bäst kan beskrivas som episkt och har lånat en del från de framgångsrika filmerna. Också skådespelarnas röster har lånats, något som helt klart bidrar till en ökad kvalitetskänsla.

Sammanfattning

Att släppa Battle for Middle-Earth II till Xbox 360 är helt klart en chansning från EA:s sida, ingen vet riktigt om ett strategispel av den här typen går hem hos konsolägarna. Om det blir en lyckad chansning eller inte beror det nog mer på en fråga om smak än spelets kvalitet. Det visar att ett typiskt PC-RTS kan fungera utmärkt att spela med en handkontroll. Allt som krävs är att användargränssnittet anpassas ordentligt och förhoppningsvis kan detta bara bli bättre och bättre med tiden. Äger du en Xbox 360 och gillar strategispel samt Sagan om Ringen kommer Battle for Middle-Earth II att bjuda på många timmars underhållning och kanske kan det även frälsa en och annan hedning.