Här hittar du våra senaste recensioner!

0

Lord of the Rings

Du har läst boken, sett filmen och lagt pusslet. Nu kan du äntligen få Gandalf att dansa efter egen pipa. FZ:s recensent Zoom har varit på snabbvisit i Hobsala.

0

Knights of the Cross

Under de senaste åren har jag fått för mig att turordningsbaserade spel varit en döende genre som inte sträckt sig längre än till grafiskt undermåliga strategispel för skrivbordsgeneraler. Men på sistone har faktiskt ett antal innovativa titlar hamnat på mitt bord. Knights of the Cross liknar till ytan ett vanligt realtidsstrategispel, som Freemind Software istället gjort om med ett turordningsbaserat spelsätt. Funkar det? Nej, inte speciellt bra.

0

Haegemonia

När det kommer revolutionerande spel som skapar en egen genre brukar det inte dröja länge förrän liknande titlar börjar hagla ner på marknaden. Homeworld kunde inte arkiveras inom den klassiska realtidsstrategigenren utan blev därför det första rymd-RTS:et. Efter det har vi sett ett flertal både bra och dåliga spel med Homeworld som förebild hitta vägen till butikshyllorna. Att även Haegemonia är starkt inspirerat av Homeworld kan man knappast tvista om. Men de har ändå försökt skapa något nytt inom genren och det verkar som att de lyckats.

0

Cossacks – Back to War

När originalet, Cossacks – Art of War, släpptes för ett bra tag sedan försökte utvecklarna CDV skapa något nytt som skiljde sig från den stora mängden av RTS-spel. Om de lyckades eller inte kan man tvista om. Men spelet har i alla fall blivit en succé och nu släpps Cossacks – Back to War som på sätt och viss både är en add-on och ett eget spel. Vi tar en titt på om det kan konkurrera med dagens uppsjö av strategispel.

0

Zoo Tycoon: Marine Mania

Saknar du Kolmårdens delfinarium så här i vinterrusket? Då är det bara till att sätta hajtänderna i den senaste expansionen till djurparkssimulatorn Zoo Tycoon - Marine Mania.

0

Archangel

Jowood är inte precis några kändisar i spelbranschen. Företaget har aldrig haft någon större hit, utan har mestadels presterat mindre uppmärksammade titlar.
Senaste spelet ut från Jowoood är dock det mest nyskapande hittills – ett FPS med rollspelsinslag. Frågan är nu – kommer Archangel att bli genombrottet för Jowood?

0

Airlines 2

En stor del av alla spel som når ut på marknaden är egentligen tveksamma köp, men då och då dyker små lågbudgetbolag upp med riktigt bra titlar. Det händer inte särskilt ofta, men dessa små satsningar står förvånansvärt nog för en stor del av den lilla innovasion som läggs ned på datorspel. InterActive Vision är ett av dessa bolag, och Airlines 2 är ett av dessa spel.

0

Another War

Spel från Östeuropa är inte vardagsmat. Kvalitativa spel från Östeuropa är ännu mer sällsynt. Visst finns det undantag, spel som Sea Dogs och IL-2 Sturmovik har bevisat för den ibland lite fördomsfulla spelindustrin i Västeuropa, USA och Japan att de är minst lika bra på att göra spel som i vissa fall är betydligt bättre än det skräp som skyndas ut i förtid för att inte missa julrushen som inte är alltför ovanligt här i väst. Ett av polska Mirage Studios första spel är Another War och är det första RPG som utspelar sig under andra världskriget.

0

Combat Mission 2

Idag har 3D-grafiken erövrat i stort sett alla spel genres. För något år sedan var de flesta realtidsstrategispel och många andra speltyper i 2D. En sorts spel som först det senaste året fått tillgång till bättre 3D-motorer är de verklighetstrogna strategispelen för skrivbordsgeneraler. Förutom möjligen Shogun, har de flesta spelen i genren antingen varit topp-vy spel i 2D eller klassiska översiktskartor med symboler för trupperna. CDVs senaste spel ändrar dock trenden och har en mer än hyfsad 3D-motor. Skall då skrivbordsgeneralerna vara tacksamma för grafikförbättringen? Vi ser efter när vi testar Combat Mission 2.

0

Project Earth

Ännu en gång har ett nytt strategispel halkat ut i verkligheten. Denna gången är det speltillverkaren Lemon Interactive som söker sin lycka på spelmarknaden.
Spelet heter Project Earth och är ett rymdbeläget realtidsstrategispel med liknelser från stora titlar som Homeworld och Conquest: Frontier Wars, frågan är nu bara om det kan leva upp till dessa förebilder.