Recensioner

Här hittar du våra senaste recensioner!

0

Original War

Storyn börjar med att en amerikansk forskare i slutet av andra världskriget upptäcker en uråldrig maskin djupt inne i Sibiriens ödemarker. På något sätt lyckas de smuggla ut apparaten ur Ryssland och för den till Area 51 i USA. Där upptäcker man snart att manicken faktiskt är en tidsmaskin. Men eftersom man glömt att analysera bränslet, så tar det roliga snart slut, och maskinen får stå obrukbar i flera årtionden.

Men nu, i vår tid, så upptäcker man djupt under marken i Sibirien, ett nytt och helt okänt ämne. Det visar sig vara det kraftfullaste ämne man någonsin skådat, och det räcker med små mängder för att säkra jordens energiförsörjning under lång tid. Dessutom fungerar det utomordentligt som bränsle till tidsmaskinen. Men istället för att försöka jobba tillsammans med Ryssland som förnuftiga politiker, så väljer amerikanarna att istället skicka några soldater två miljoner år tillbaka i tiden för att gräva upp materialet och transportera det till Alaska (oj så finurligt).

0

Jagged Alliance 2: Unfinished Business

När SirTech berättade för pressen att de tog över utvecklingen av spelet Jagged Alliance så jublade fansen högljutt framför sina datorer. När spelet Jagged Alliance 2 senare väl släpptes så blev det ännu mer jubel och spelet prisades i medier runt hela världen. Nu har SirTech släppt en uppföljare till det populära JA2 som fått namnet Jagged Alliance 2: UB. Shock har dragit på sig kamouflagekläderna och smort vapnen för ännu fler strider i Arulco.

0

Operation Flashpoint: Cold War Crisis

För några år sedan kom SpecOps, då ett av mina egna favoritspel och framförallt den första riktiga soldatsimulatorn. Nu har SpecOps fallit i glömska, men trenden sitter i och vi ser fler krigssimulatorer nu än någonsin tidigare. Bland annat de kända titlarna Rainbow6, Delta Force och inte minst Counter-Strike som visar att realismen även infiltrerat de traditionella online-shoot’em’up-spelen. Codemasters, med hjälp av Bohemia Interactive, bestämde sig dock för att ta realismen ett steg längre och skapa den ultima krigssimulatorn som hanterar alla aspekter av ett krig. Nu är resultatet av deras arbete klart, nämligen Operation Flashpoint. Quas har slängt sig huvudstupa in i det kalla kriget för att se om spelet verkligen är så banbrytande som det sägs.

0

Gangsters 2

Det är stillsamt i den öde staden. Mörkret har fallit och det enda ljud som kan höras förutom ugglorna är det dova sorlet från lönnkrogen på hörnet. Utanför står två stora kraftiga män och röker. På deras kläder kan man se att de är vakter och den lilla utbuktning de båda har under vänstra armen för vapenhölstret talar sitt tydliga språk. Men trots det pågående gängkriget så är de båda gorillorna lugna. Ingen skulle vara så dum att han slår till mot den här klubben, inte med tanke på vem som äger den.

0

Emperor: Battle for Dune

Att skapa en uppföljare till Dune2 som är det spelet som introducerade RTS (real time strategy) genren är knappast en enkel uppgift. Detta märkte Westwood när de släppte Dune 2000 utan att ha lagt ner speciellt mycket arbete på spelet. Inte helt oväntat så blev det en stor flopp vilken utvecklarna nog helst vill glömma. Istället får Emperor: Battle for Dune räknas som den riktiga uppföljaren eftersom Westwood nu lagt ner mycket mer arbete på att skapa en värdig uppföljare till alla RTS-spelens moder.

1

Half-Life: Blue Shift

För några år sedan satte Valve oss i rollen som Gordon Freeman i ett av de största och mest framgångsriska FPS-spelen vi sett. Något senare fick vi i Opposing Force istället ta på oss en militäruniform och bli en del av den styrkan som ständigt försökte ta död på originalets huvudperson. Vad skulle då bli nästa steg, skulle man få spela en motbjudande utomjording, eller en soldat i de välutrustade elitstyrkorna? Nej, man blir en munkätande blåklädd säkerhetsvakt kallad Barney, skrattretande eller hur? Men Barney är inte den vanliga sömniga och slöa säkerhetsvakten som oftast blir uppäten av utomjordingar. Istället blir det hans, eller snarare ditt mål att rädda vetenskapsmännen och dig själv från både utomjordingar och soldater.

0

Outlive

För tre år sedan slog Blizzards Starcraft ner som en bomb bland oss. Detta enkla spel kom att förändra livet för tusentals spelare som istället för att gå ut med kompisarna ägnade dagarna åt att spela Starcraft över Internet på Battle.net. Än idag är Starcraft enligt mig det bästa RTS spelet på marknaden och den titeln lär Starcraft äga ett bra tag framöver. Talonsoft har försökt, med sitt Outlive, att plocka ner Starcraft från tronen, frågan är om de har lyckats?

0

Star Trek Voyager: Elite Force Expansion Pack

Det finns ingen brist på Star Trek-inspirerade titlar och de senaste åren har de haglat ganska tätt. Dock har de flesta varit simulator, strategi eller äventyrsspel. Det första och ett av de få riktigt bra FPS-spelen var Ravens Voyager: Elite Force, som satte spelaren i rollen som en av medlemmarna i en nystartad elitstyrka ombord på Voyager. Spelet blev en succé, inte bara för sin Star Trek-miljö eller på grund av att det var baserat på Q3-motorn, men också för att det var en riktig bra blandning av action, äventyr och en bra story. Nu har Raven släppt en expansion till Elite Force och Quas har ännu en gång fått dra på sig sin röda pyjamas och sätta phasern i bältet.

0

Tropico

Det är en extremt het dag på ön Tropico. Solen har värmt upp kajen hela förmiddagen, och när båten nu lägger till så känns det nästan konstigt att träplankorna inte smälter. Plötsligt bryts tystnaden av fotsteg. Plankan som är utlagd mellan båten och kajen vibrerar lite lätt när en kraftig gestalt plötsligt uppenbarar sig. Gestaltens skor har mjuka gummisulor för att göra så lite ljud som möjligt, men just nu verkar inte soldaten bry sig om detta.

0

Star Trek: Away Team

Star Treks universum är inte vad det varit. Idag hade Kapten Kirk stått sig slätt mot den uppsjö av perverterade aliens som hemsöker universum.