MTV Multiplayer har klämt ur #Prince of Persia-producenten Ben Mattes lite citatvänligt under ett pressmöte signerat #Ubisoft. Mattes medger bland annat att han kan ha gjort ett misstag då spelet helt skippade den traditionella "Game Over"-skärmen och istället lät prinsens hjälpreda Elika hjälpa honom ur alla svåra situationer.

Jag antar att jag gjorde ett misstag genom att projicera min egen inställning... Idén med Elika-mekaniken var att om du var en riktigt bra spelare så skulle ett enda fall - där hon skulle behöva dra upp dig - vara en förödande sak eftersom det skulle förstöra din perfekta spelstil.

Den lite mer förlåtande spelmekaniken blev dock inte särskilt väl emottagen bland gamers. Många har klagat på att spelet är på tok för lätt och att Prince of Persia-studion gick alldeles för långt i sina försök att inte "straffa" spelarna. Mattes försvarar sig dock med att de varit inne på rätt spår, och verkar vilja hitta den gyllene medelvägen till nästa spel.

Vi kan inte fortsätta straffa spelarna för att de inte är super leet haxxors, men vi måste ändå ha tillräckligt av den varan så att inte killarna på Neogaf (ett spelforum ökänt för dess insatta, men elitistiska, medlemsskara) ska sälja tillbaka spelet igen.

Recensenternas åsikter kring Prince of Persia och dess mer särskiljande drag må ha gått isär - men FZ gillade i alla fall och utdelade fyra guldstjärnor av fem möjliga.

Vad tyckte du om Prince of Persias försök att inte straffa spelarna. Är det rätt väg att gå för framtida spel, eller ett helt vansinnigt inslag som förtar hela utmaningen i spelen?