Flertalet av mina möss har varit tillverkade av Microsoft, min första mus till min gamla 286:a var en Genius-tillverkad historia. Min första ”äkta” Bill Gates-mus var dock en Microsoft Mouse 2.1 utan scrollhjul. Det måste ha varit minst tio år sedan och under årens lopp har man avverkat ett stort antal möss. Under senare år har de kul-baserade mössen hamnat lite i skymundan av de så kallade gamermössen, som ofta är laserdrivna och har en väldig hög precision. Den exakta optiken i dagens möss verkar vara här för att stanna, men vad är nästa steg i utvecklingen? Svaret på den frågan är förmodligen trådlöshet. Bara för ett par år sedan var trådlösa pekdon irriterande dåliga; både precision och batteritid var hopplösa.

Microsoft, som en av de tre stora mustillverkarna tillsammans med Razer och Logitech, lanserar nu en trådlös mus med modellnamnet Wireless Laser Mouse 6000. På pappret är det en imponerande skapelse med en PPI (Points Per Inch) på 1000 och 6000 FPS. Siffror i all ära men hur fungerar musen i verkligheten? Bara ordet trådlöst får många gamers att fly för sina liv då sladdlöst för det mesta varit ett annat ord för muslagg. Jag kommer ihåg min gamla Wireless Explorer som jag köpte för ett par år sedan. Med den kunde man surfa runt och flytta runt fönster i Windows utan större problem. Den hade dock större svårigheter då det gällde precision, som i till exempel Photoshop och andra program där en precisionsstyrd muspekare var ett måste. Att spela med den kom aldrig ens på tal.

Installationen av Wireless Laser Mouse 6000 var busenkel, plugga in mottagaren och installera drivrutinerna - sen fungerade allt felfritt. Efter ett par snabba inställningar av musknappar och pekarhastighet var jag redo att hårdtesta musen. Efter ett par sessioner i Half-Life 2 och Day of Defeat Source blev jag väldigt överraskad av hur bra musen fungerade i förstapersonsskjutare. I ett par gamla godingar som Operation Flashpoint och Rome: Total War fungerade den helt felfritt och muslag var något jag inte ens märkte av. Jag provade också olika musmattor, först ut var en svart Icemat. Där upplevde jag att siktet rörde sig mer ryckigt vid små fina rörelser. Den andra musmattan jag testade var min gamla trotjänare Func Surface 1030. Vid små rörelser blev precisionen betydligt bättre än när jag hade den glasbaserade Icemat under musen. Detta visar att underlaget har viss betydelse, å andra sidan målas inte Wireless Laser Mouse 6000 upp som någon gamermus, trots det går det alldeles utmärkt att spela med den.

Designmässigt ligger musen väldigt skönt i handen. Som jag nämnde tidigare, det här är ingen renodlad gamermus, den känns alldeles för tung och osmidig för att användas för det ändamålet. Musen är utformad efter en högerhand vilket gör att de stackars vänsterhänta ännu en gång glömts bort av mustillverkarna. Scrollhjulet, som går i fyra riktningar, funger helt utan problem. Det andra stora klagomålet, förutom konstruktionen som bara gäller för högerhänta, är att sidoknapparna är väldigt osmidigt placerade. De sitter ungefär en centimeter ovanför tummskåran vilket gör att man måste släppa hela greppet om musen för att komma åt knapparna. När det gäller batteritiden säger Microsoft att de två AA-batterierna ska kunna driva musen upp till ett halvår utan problem.

Microsofts Wireless Laser Mouse 6000 är den första trådlösa mus jag stött på som räcker till det mesta. Den kan användas för att surfa runt på hemsidor, bildbehandling och till och med för att spela de flesta typer av spel utan större problem. Musen är övergödd med extra funktioner, många som dock inte kommer till användning. Betyget blir fyra FZ-loggor av fem möjliga. Hade den varit en aning lättare och utformad för vänsterhänta hade det utan tvekan blivit en femma i betyg.