Det var en hejdlös mängd år sedan (mätt i IT-år) som modifikationen Defence of the Ancients fick se världens ljus till #Warcraft III: Reign of Chaos. Därefter växte det, blev DotA: Allstars och på senare år har en uppsjö kloner dykt upp, där framförallt #League of Legends och #Heroes of Newerth sticker ut. Det har till och med blivit en egen genre som antingen benämns som just Dota, alternativt Moba (multiplayer online battle arena). Men sen slipar även en av DotA: Allstars-legenderna, Icefrog, på #Dota 2 för #Valves räkning. Valve vill inte helt oväntat varumärkesskydda sin kommande produkt, men #Blizzard har nu gett sig in i kampen för varumärket, genom att just anspela på dess långa sammankoppling med deras egen spelserie.

Om du är sugen på att läsa hela Blizzards legala opposition finner du den här, och frågan blir väl hur det här påverkar varumärket i det långa loppet. Någonting som från början skapades helt och fullt av fansen, till att potentiellt bli del av ett större kluster.

Värt att notera är även att Blizzard själva slipar på #Blizzard Dota, en modifikation till Starcraft II, med allsköns Blizzard-karaktärer i huvudrollerna, för släpp senare i år.

Hur tänker du kring det hela?