#Guild Wars 2 kommer, precis som det första spelet, inte ha någon månadskostnad. Däremot tänker utvecklarna tjäna pengar genom mikrotransaktioner. Spelare ska kunna köpa ädelstenar som kan användas till att köpa kosmetiska saker och bonusar som ska spara tid.

– Men du får ett komplett och spelbart spel oavsett om du köper något eller inte. Det är aldrig okej för spelare som spenderar pengar på spelet att ha ett orättvist försprång gentemot spelare som spenderar tid, lovar Mike O'Brien på #Arenanet.

Mikrotransaktioner finns redan i #Guild Wars. Bland annat kan spelare betala för att kunna ha fler karaktärer efter begränsningen nåtts. Men Guild Wars 2 byggs upp från grunden med mikrotransaktioner i åtanke.

Det nya valutasystemet har tre valutor: Guld, karma och ädelstenar. Guld hittas av spelaren precis som i andra MMO:n. Karma samlas ihop genom att göra speciella uppgifter och kan bytas in mot specialutrustning. Ädelstenar kan köpas för riktiga pengar och ger mindre bonusar som inte ska påverka spelet.

En annan stor förändring är att ädelstenar också kan bytas med guld. Alltså går det att köpa ädelstenar för riktiga pengar och byta in dessa mot spelets egen valuta. På så sätt hoppas ArenaNet ta död på guldförsäljning.

– MMO-veteraner ser likheterna med vårt system och #EVE Online:s PLEX-system. Precis som i EVE tar vårt system guldhandel från real-money trading-företag (RMT) och lägger den i spelarnas händer istället.

Guild Wars 2 har ännu inget lanseringsdatum, men betan är mycket nära förestående.