Hungern är inte stillad. 14 miljoner har spelat #Battlefield 3 sedan lanseringen i fjol och många vill ha mer. Men är det #Close Quarters fansen vill ha? Instängda, tajta kartor utan vare sig de karaktäristiska fordonen eller de milsvida avstånden – som snarare för tankarna till den argaste motståndaren än Battlefield. Det är nytt sätt att ta sig an det svenska kriget, därom råder inga tvivel, men det är samtidigt en fräsch approach för seriens vidkommande. Väggar rasar och sönderskjutna boksidor yr i luften. Det är nära, vackert och – faktiskt riktigt roligt.

– Det är en slags bonus att vi kan gå ännu längre, ännu djupare in i det här infanteritäta spelet, menar Patrick Bach, senior producer för det svenska storspelet.

Krig var det här!

Med Battlefield 3 lyckades #Dice leverera en furstlig upplevelse på de väntade planen, men det var också ett sätt för dem att vidga spelarnas vyer och utmana sig själva. Operation Metro är ett exempel på en tajt karta som snärjde krigarnas hjärtan och blev också ett kvitto på vad utvecklarna kunde göra. För om andra kunde göra täta, intensiva kartor så borde ju Dice också kunna göra det. "Vi har ju ett bättre spel", som Bach själv utrycker saken.

Donya Fortress är en talande ambassadör för sommarens Close Quarters-release. Kartan består av ett pampigt palats, få öppna områden men desto fler trapphus, utsmyckade salar och balkonger – som alla kan skjutas till oigenkännlighet. Spelläget vi testar på, conquest domination, är en spin-off på seriens typiska conquest med den skillnaden att det (såklart) är snabbare och tätare. Tre flaggor finns utspridda på kartan och det lag, som består av åtta personer vardera, som kontrollerar flest under längst tid vinner. Busenkla regler som synes, men desto mer utmanande är det att anpassa sig till Battlefields nya identitet.

Om du kan se det, kan du också skjuta sönder det.

Vertikalt gameplay har varit senaste skriket bland många utvecklare de senaste åren. #Just Cause 2 och #Crysis 2 är bara två exempel på spel som siktat mot stjärnorna. I Battlefield har det vertikala tidigare mest handlat om – för att hårdra – steget från helikopter till marknivå. Nu är skillnaderna mindre distinkta men följderna blir ändå tydligare. Hoten är fler, skottlinjerna multipliceras och det är en nyhet som gör avtryck.

– Det är något vi lärt oss när vi byggt de här kartorna. Vi har fått en ännu större verktygslåda så banorna är mer intressanta vilket också gäller utomhus. När vi går vidare kan vi göra ännu bättre saker.

Samma krig, ny förpackning

Också intressant, och faktiskt ganska imponerande, är att Dice inte behövt mecka med balanseringen inför expansionen. Grundförutsättningarna är desamma – oavsett om du spelar lilla Donya Fortress eller enorma Caspian Border. Men detta hindrar dem inte från att trycka in en helt ny vapenarsenal. Hela 10 nya eldjärn finns att leka med, vilka handlar om allt från bombastiska shotguns till prickskyttegevär. Jag har kul mest hela tiden, tempot är besinningslöst och lär säkert fungera som ett schysst komplement till utomusstriderna för spelare som gillar sånt. Men med detta sagt kan man ju undra om fyra kartor samt lite extra godsaker motiverar till att kalla spelet för en expansion.

– Det är en expansion, för det handlar ju om att vi vill expandera upplevelsen. Och att göra det innebär inte att ge spelarna mer av samma utan handlar om att välja ett tema. Detta är fundamentet i paketet som man kan skruva åt ett håll och på så sätt förstärka upplevelsen. Ja, det är nya kartor. Ja, det är nya vapen. Ja, det är nya achievements. Ja, det är nya spellägen. Ja, det är nya persistants. Och det är ju ändå ganska mycket extra?

Close Quarters släpps i juni, en vecka tidigare till Playstation 3.

Och mer ska det bli. Oroliga fans som tror att Close Quarters är början på en ny era för Battlefield kan vara lugna. Redan i höst ska Dice leverera #Armored Kill som är raka motsatsen till tätheten i juniexpansionen. Stora kartor och nya fordon är lite av de traditionella inslag som utlovas. "Vi kommer att ta i från tårna", lovar Bach. Och därefter väntar mystiska #End Game vars inriktning är en väl dold hemlighet. Patrick vill inte avslöja om det är en final.

– Jag kommer att vara tyst, säger han med ett leende.