I helgen publicerade FZ en artikel om svenska #Gamersgates gratistjänst Void. Där tankar du hem fullständiga spel helt gratis, i utbyte mot att kika på reklam varje gång du startar upp titeln. I övrigt är spelen helt orörda, och enligt VD:n och ägaren Theodore Bergquist har lanseringen gått väldigt bra.

I skrivande stund är trycket på Void stort och spelsugna gamers kan bara anmäla sitt intresse för att få en inbjudan så fort det finns plats.

– Vi lanserade igår i Skandinavien och igår kväll i USA. Det har gått kanonbra, vi kunde inte släppa in så många fler, men det kommer. Vi har fått mycket bra feedback och allt har gått väldigt bra rent tekniskt, säger Theodore Bergquist till FZ.

Han vill inte gå ut med några siffror på hur många som hittills börjat använda tjänsten, utan nöjer sig med att konstatera att det "gått över förväntan". Framtidsvisionerna och målsättningen är hur som helst att antalet konsumenter ska växa – och det rejält.

– När tjänsten är uppe och rullar tror jag nånstans 10-15 miljoner, varav kanske en halv miljon skandinaver där Sverige är den största marknaden. Det finns inget liknande i spelvärlden. Det finns Gametap men de är inte gratis och kräver abonnemang, så vi är först.

– Att ingen gjort det här tidigare har nog mycket med komplexiteten att göra. Vi har hållit på i två år från idé till slutprodukt, ett år med den tekniska plattformen. Det här är det mest komplexa vi någonsin gjort, säger Theodore Bergquist.

Bland de drygt 100 titlar som erbjuds är det mest populära just nu tyska actionrollspelet #Risen. Men flera stora utgivare har redan hört av sig, så räkna med att spelutbudet lär växa markant framöver. Idén med att finansiera spel med reklam är inte helt ny, men Gamersgate-chefen hoppas ha hittat ett format som såväl spelare som annonsörer kan ställa upp bakom – utan att för sakens skull inkräkta på spelupplevelsen.

Nedladdningsportalen Gamersgate fungerar på traditionellt sätt med att spelarna betalar för de spel de vill ha, på samma sätt som till exempel Steam. Men Theodore Bergquist är inte orolig över att deras reklambaserade gratistjänst ska konkurrera ut deras övriga verksamhet.

– Det kan mycket väl bli så att den tjänsten [Void] börjar dominera, men vi är inte oroliga över det. Vi bryr oss inte, det kunderna vill ha ska vi göra. Det är konsumenterna som avgör. Det är väldigt svårt att säga [om vi kan tjäna lika mycket pengar på Void]. Inte i början naturligtvis, men får vi 10-15 miljoner spelare gör vi kanske det.

Om du vill veta mer om Void rekommenderar vi vår introduktionsartikel från den gångna helgen. Kanske är du en av de som redan hunnit prova på?