MMO är kanske att ta i när det rör sig om upp till 22 spelare. Men likväl är Interzone Futebol än så länge tämligen unikt i sin skola. Det är inte ett managementspel, snarare vill det leverera massor av action, lovar Lyndon. FZ:s danska avdelning har som första europeiska speltyckare fått en pratstund om innehållet, funktionerna, upplägget och framtiden.

Varför tror du att det tagit så lång tid för någon att "plocka upp bollen" och göra ett MMO baserat på fotboll? Och hur ser ert team ut för att göra ett sådant spel?
- När vår VD Marty Brickey presenterade idén ställde vi oss samma fråga. Det här är ett självklart koncept, så varför har ingen redan gjort det? Efter en rad diskussioner insåg vi att det fanns ett antal fundamentala svårigheter som bandbredd, spelutveckling och design. De existerande fotbollsspelen på marknaden levererar inte känslan av en riktig fotbollsmatch. I den verkliga världen är det 22 spelare på plan, inte två eller fyra som kontrollerar dessa 22. Knepet är att göra ett spel för alla spelare på plan, även när de inte har bollen.

- Vi kände oss trygga med att göra det här spelet eftersom att vi har bred kompetens i våra fyra studior i Kina, USA, Brasilien och Argentina, såväl inom branscher som spel, film, reklam, utbildning som sportagenturer, fotbollsklubbar och mycket mer.

Finns det likheter mellan Interzone Futebol och ett mer typiskt MMO, där spelaren upplever och påverkar världen genom sina färdigheter?

"Vi har definitivt planer för att göra spel för andra regioner"

- För det första så har vi inga levels. I verkligheten ger träning färdighet och det kommer att fungera på samma sätt i vårt spel. Det finns inga monster som du ska döda om och om igen för att kämpa dig uppåt. Upplevelsen är dynamisk och engagerande.

Har man möjlighet att skapa sig en karriär som målvakt, måste man stå i mål varje match eller är det fritt fram att välja mellan olika positioner på plan?
- Spelarna väljer sina positioner i början av varje match. Du kan bygga upp en toppspelare som är skicklig i alla positioner på planen.

Om man, som i exemplet ovan, väljer att vara målvakt: finns det inte tillfällen när man helt enkelt inte har något att göra på planen?
- Det här problemet gäller först och främst målvakten, men det är ett problem för de andra spelarna också. Vi har tittat närmare på hur man spelar riktig fotboll och vad verkliga spelare gör när de är utan boll. Du belönas för att spela din position, markera motståndare och när du kommunicerar med resten av laget. Vi har flera funktioner, några specifikt för målvakten, för att göra detta enklare och roligare.

Kan du upplysa oss om hela spelmekaniken kring att vara en del av ett lag, tjäna pengar och möjliga lagbyten?
- Spelarna får lön för att spela matcher och bonus baserad på hur bra de spelar. De kan också få belöningar från sponsorer beroende på hur väl de presterar. Men Interzone Futebol handlar om spelare som spelar fotboll, det är inte en managementsimulator. Spelarna kommer att ha viss kontroll över sina egna lag och klubbar men de måste förhandla med managers om i vilka lag de ska spela och vilka klubbar lagen ska tillhöra. Managern bestämmer hur lagets inkomster fördelas mellan spelarna.

Vilket perspektiv kommer man att se spelet i: förstaperson, tredjeperson eller båda?
- Spelarna kan spela i både första- och tredjepersonsperspektiv, det finns även fler specialanpassade perspektiv.

Kan du berätta lite mer om en typisk spelupplevelse från och med det att spelaren loggar in?
- Spelet äger rum i den storslagna staden Rio de Janeiro, närmare bestämt i kvarteren runt Ipanema där det finns caféer, sportagenturer, butiker liksom den berömda stranden Ipanema. När man loggar in kan man se om ens vänner är inloggade och dra ihop ett eget gäng med kompisar för att spela tillsammans. Som spelare kan man välja att ge sig in i matchsystemet ensam eller med sina vänner. Så fort spelaren är inne i matchen, kan han välja position och börja spela boll.

Kommer någon att kunna ta på sig rollen som manager eller är alla som spelar online spelare i ett lag?

"Vi strävar efter att göra det här till ett riktigt fotbollsspel"

- Ja, alla spelare online är en fotbollsspelare i ett lag! Vi strävar efter att göra det här till ett riktigt fotbollsspel som ger dig en rolig och spännande upplevelse av att spela som en professionell fotbollsspelare. När vi lägger till möjligheten för spelare att administrera lag och klubbar kommer det att finnas situationer där man kan agera manager och spelarna måste förhandla med de lag och klubbar de vill spela för, precis som riktiga fotbollsspelare förhandlar sina kontrakt. Till exempel "Jag spelar för din klubb och jag går med på den normala lönen men jag vill ha nummer 13!"

Kommer spelarna att kunna skapa egna lag med sina egna namn?
- Ja, det är en funktion som redan håller på att utvecklas och ska släppas direkt efter lanseringen. För nu har vi klubbar som etablerats och drivs av oss. Alla kan gå med i de här klubbarna från starten och vi tror att de kommer att vara arenor för att få spelarna att starta något eget.

Kan du berätta lite mer om den internationella versionen och när vi kan förvänta oss att den släpps?
- Vi har definitivt planer för att göra spel för andra regioner och vi kommer släppa dem kort efter lanseringen av det brasilianska spelet. Men exakt datum är inte satt än.

Körs spelet på en eller flera speglade servrar? Kostar det något att spela och i så fall hur mycket?
- Spelet körs på en server och man betalar ingen månadsavgift. Interzone Futebol bygger på en modell där det är gratis att spela och man kan välja att köpa saker från webbshopen.

---

Mer information:
Interzoneentertainment.com
Interzonefutebol.com