Jag lovar att de hukade sig på Dice och tackade gudarna att ingen gjorde kopplingen. Den hade varit lite orättvis, det var ju inte Dice som gjorde själva spelet eller låg bakom storyn, de hjälpte bara till med multiplayer. Men ändå. Det var att gå onödigt nära en gräns man inte borde vilja vara i närheten av.

Nå, det är historia. Nästa steg blev Medal of honor: Warfighter. Det kan ju ligga något fint i att kreatörer inte kompromissar, inte lyssnar på omvärldens synpunkter utan vågar gå sina egna vägar. Att man inte överger det man tror på. Att man håller sig kvar i det verklighetsnära, att man fortsätter att ära soldaterna även när omvärlden kliar sig i huvudet och inte riktigt fattar grejen.

Men det kan också ligga något väldigt korkat i det. Som i det här fallet.

”Det var att gå onödigt nära en gräns man inte borde vilja vara i närheten av”

Att göra stora så kallade trippel-A-spel är grymt komplext. Hundratals personer ska bygga en spelupplevelse både för enskilda spelare och för multiplayer. Mycket kan gå fel, och gör det ofta. Men i det här fallet gick det fel långt innan dess, långt innan det blev fråga om spelmekanik eller programmering. Tecknen var tydliga.

För min del avgjordes det hela faktiskt under ett kort möte på E3. På #Electronic Arts presskonferens dagen innan mässan visade det sig att ett av de specialförband man kunde spela som i multiplayer var det svenska specialförbandet SOG (Särskilda operationsgruppen). Jag hade dessutom sett den svenska flaggan på den stora reklamen för spelet på en av E3-mässans entréer. För mig var det så klart intressant, alla svenska vinklar är välkomna för en svensk journalist som bekant. Men jag tänkte också att det var väldigt märkligt att just ett svenskt specialförband skulle kvala in i den lilla grupp elitförband som fanns representerade. Jag ville ha ett citat, det vill man alltid, och lyckades få tag i Greg Goodrich när han var på väg ut ur lokalen.

Greg Goodrich har de två senaste Medal of Honor-titlarna på samvetet.

För den som inte vet är alltså Goodrich mannen som lett utvecklingen på studion #Danger Close av de båda senaste Medal of Honor-spelen, han som startade trenden med att utvecklarna skulle odla samma skägg som de riktiga Tier One och som slutligen fick massiv kritik för Youtubefilmerna där han testskjuter vapen ur spelet. Och han som också var ansvarig för att det fanns en länk från spelets hemsida till vapentillverkare, varav en hade tagit fram en speciell tomahawk spelet till ära.

– Varför har ni svenskar med? Vi är väl kanske mer kända för minröjning och sjukvård än hemliga specialförband, sa jag.

Goodrich skakade allvarligt på skägget.

– No, you have some tough guys over there, sa han.

– Jaha, men det är inte så att svenska soldater är med bara för att det jobbar svenskar från Dice med spelet?

– No, they are tough guys. They deserve to be in there, really tough, sa Goodrich, såg allvarligt på mig och gick.