Rivalitet och konkurrens

- Två brittiska studios gör upp

En enkel slutsats om du tittar på kritikernas värderingar är att utvecklingen efter Sports Interactives skiljsmässa från Eidos har lett till en fördel för Football Manager. Det är just Football Manager som har varit spelet som fått alla fotboll- och statistiknördar att dregla mest. Eidos har med Championship Manager försökt vinna tillbaka förtroendet och de fortsätter kämpa för att vinna konsumenternas bultande fotbollshjärtan.

Championship Manager-serien stod på "den gamla goda tiden" för en känsla för detaljer och en gedigen databas med stenhård koll på varje enskild spelare i de inkluderade ligorna. Football Manager har på senare år tagit över de flesta (eller fortsatt på samma spår, om man syftar på vilka som är utvecklare) av Championship Managers tidigare signum och rentav förbättrat dessa. Många gamla Championship Manager-fans gick helt enkelt över till Sports Interactives fortsättning på sin tidigare titel och har sedan dess fastnat. Två år har gått sedan vi fick uppleva första resultatet av separationen.

Utseende och användarvänlighet

- både små och stora förbättringar

Vid första anblicken av Football Manager fylls jag med en känsla av att spelet helt enkelt är lite fräschare än föregångaren. Mer lättöversiktligt, bättre menyer och dessutom en väl tilltagen manual i spelet. I övrigt känner jag igen mig, det är som vanligt i denna serie en drös med statistik och information. Samma känsla av fräschör sköljer tyvärr inte över mig när jag öppnar Championship Manager för första gången. Det har inte hänt något nämnvärt med utseendet här; det ser fortfarande ganska rörigt ut. Visserligen kan det låta larvigt att klaga på, men faktumet att knappar sitter för långt ifrån varandra är en ganska onödig och lättåtgärdad miss; sitter man och byter fram och tillbaka mellan laguppställningen och taktik-sidan kan avståndet mellan respektive knappar i längden faktiskt bli smått irriterande.

Båda spelen har fått sig en förbättrad matchmotor, vilket i båda fallen varit behövligt. Football Managers 2D-motor ser i princip likadan ut som den gjort sedan den introducerades; spelarna representeras av små prickar som spelar runt bollen, sett uppifrån. Nyheten i år är inte av grafisk art utan i stället att spelarna rör sig och passar på ett mer realistiskt sätt. Sports Interactive har lyckats bra här, men matchmotorn känns trots detta i tråkigaste laget för ett spel anno 2006.

Championship Manager har å andra sidan fokuserat på ett ansiktslyft vad gäller matchmotorn och man har investerat i en 3D-motor. Här rör det sig dock inte om spelare i 3D utan små pinnar som glider runt på planen vilket tyvärr gör 3D-inslaget föga imponerande. Denna motor innehåller dessutom, till skillnad från konkurrentens dito, små buggar som gör att spelet inte känns fullt naturligt. Här är definitivt Football Managers variant fortfarande att föredra.