Nästa vecka tar vi klivet in i nästa generation. Då släpps Playstation 4 med #Killzone: Shadow Fall som flaggskeppet. Men det är att gå händelserna i förväg, för vi står ju fortfarande med ena benet i den nuvarande – och faktiskt äldre generationer än så.

Den här veckan har strålkastarljuset återigen hamnat på två av de riktigt stora klassikerna: #Zelda: A Link to the Past och #Baldur's Gate II. Två äventyr som fortsatt att leva kvar i våra hjärtan trots att de släpptes under förra århundradet.

Medan #Nintendo går en lite annorlunda väg och gör ett nytt spel som delvis förnyar konceptet, fast med samma värld som fondvägg, väljer #Overhaul Games en numera traditionell väg. HD-restaureringar är ett fenomen som tycks vara här för att stanna. De senaste åren har vi fullkomligen dränkts av tillfixade klassiker. #Ico, #Beyond Good & Evil och #The Legend of Zelda: The Wind Waker är bara ett axplock av de ikoniska titlar som fått nytt liv. Kommer vi någonsin tröttna?

Fredrik Eriksson,
Skribent


The Legend of Zelda: A Link Between Worlds

"Helhetsbilden av #A Link Between Worlds överrumplar sällan. Den klassiska historien byggs av trygga byggstenar och jag kommer på mig själv med att sakna tyngden i #Skyward Swords berättelse. Men ännu oftare har jag vansinnigt roligt. Det finns lekfulla idéer och ett oerhört djup bortom det platta. Tvådimensionella Zelda har inte varit så här bra sedan 1991, men nästa gång hoppas jag #Nintendo släpper taget om det förflutna och tar oss hela vägen in i framtiden. De är redan på god väg."
Läs hela recensionen

Fredrik Eriksson
[score=4;l]


Baldur's Gate II: Enhanced Edition

"Men det kraschar. Herregud vad det kraschar. När man laddar, när man utforskar, när man precis ska besegra en svår skurk, så kraschar det. Det är synd, för även om det i de flesta fallen är flera timmar mellan krascherna så smolkar de upplevelsen. De gör inte spelet ospelbart på något vis, men det är svårt att rekommendera spelet så helhjärtat som jag skulle vilja och annars gärna hade gjort." Läs hela recensionen

Sebastian Åkerberg
[score=3;l]


Killzone: Shadow Fall

"I slutändan är det nästan bara grafiken som särskiljer #Killzone: Shadow Fall från sina föregångare. Det är snyggare, det händer mer saker på skärmen och omgivningarna är större. Samtidigt kan jag bli förvånad över att spelkaraktärer, och detta är absolut inte unikt för Killzone, fortfarande står och tittar rakt fram när de levererar det där viktiga talet. #Half-Life, någon? Därför känns det som om Killzones första nedslag i nästa generation står kvar med ena foten i den förra. Snyggt, flådigt och i vissa stunder storslaget men när man skrapar på ytan blottas ett innanmäte som knappt var modernt inför Playstation 3." Läs hela recensionen

Carl Johansson-Sundelius
[score=3;l]


Tearaway

"Men trots stunder av molande tjatighet betyder #Tearaway mycket. Det plockar med självklarhet upp stafettpinnen som PS Vitas pärla från #Gravity Rush. Det är ett äventyr som fysiskt kommer mig nära och som bildligt återspeglar världen runtomkring mig. Bara en sådan sak som att du samlar på pappersfigurer i spelet, som du sedan kan skriva ut och vika själv, är en förtjusande tanke. Allt du behöver är din kreativitet, och mycket av den kommer du hitta här." Läs hela recensionen

Fredrik Eriksson
[score=4;l]


Need for Speed: Rivals

"#need-for-speed-rivals|Rivals hittar genast sin position i serien, och de första timmarna håller jag det som ett av de roligaste Need for Speed-spelen på många år. Spelvärlden har ett flyt och en smidighet som ger känslan av ett Hot Pursuit med långt färre irritationsmoment. Och det är ett gott omdöme. Men sen börjar de där småsakerna skava. För lika bilar. Slarv. Upprepning. Värst av allt – samma handfull uppdrag upprepas gång på gång, de blir bara längre och svårare. Och någonstans gnager olusten av att ha gjort samma sak i november förra året." Läs hela recensionen

Tomas Andersson
[score=3;l]


Star Wars: Tiny Death Star

"Det är nästan komiskt hur otroligt passande det är att spelet utspelar sig på Dödsstjärnan, i sällskap av Darth Vader och de andra muntergökarna. Den mörka sidan är precis rätt plats för ett spel som är helt och hållet designat kring att pressa pengar ur sina spelare. Spelmässigt finns det väldigt lite att hämta här – utmaningen är obefintlig, de strategiska momenten minimala och för det mesta ägnar man sig åt att skjutsa runt folk i en långsam hiss, som man förstås kan uppgradera för riktiga pengar. #Tiny Death Star är sällan något annat än en glorifierad och väldigt dyr skärmsläckare. Har du inte väldigt gott om tid är det här inte spelet du letar efter."
Läs hela recensionen

Mattias Frost
[score=2;l]


X Rebirth

"#x-rebirth|"X: Rebirth" vet inte vad det vill vara. Världen är gigantisk och levande (åtminstone tills du pratar med någon av de stendöda skyltdockor som befolkar den) och bara att utforska den är fascinerande. Tyvärr finns det inte så mycket mer att göra, och det som finns är svårt att hitta och frustrerande att ta sig igenom. Om du över huvud taget lyckas lista ut vad du ska göra, för du får inte mycket hjälp att lära dig hur detta komplicerade universum fungerar. Rymdspelsgenren är död. Åtminstone tills #Elite 4 kommer, någon gång nästa år. Jag föreslår att du sparar de pengar du hade tänkt lägga på Rebirth och köper det istället." Läs hela recensionen

Mats Nylund
[score=2;l]


Skylanders: Swap Force och Disney Infinity

"Om Pirates är ett slags barnvänligt #Black Flag kan man säga att Superhjältarna är ett GTA för kids. Tillsammans räddar de #Disney Infinity. #Skylanders: Swap Force behöver å andra sidan inte räddas. Det bygger tryggt vidare på sin träffsäkra formula och triumferar med träffsäkra inslag som tätt, tätt staplas på varandra. Det tar knappast ut svängarna men vinner allt på att ständigt ta kidsen på allvar och av farten lyckas göra ett äventyr som krossar generationsspärrarna." Läs hela recensionsduellen

Skylanders: Swap Force
[score=4;l]

Disney Infinity
[score=3;l]